27 December 2011

Saya yang Menurut Perintah

Perkataan paling favorite waktu ini adalah: SBPA.

Duduk breakfast, bincang SBPA. Tengah-tengah discussion pun boleh selit lagi hal SBPA ni. Lagi-lagi kat food court pejabat kerajaan khasnya. Menjelang tarikh akhir penyerahan borang opysen SBPA, makin banyaklah isu-isu diutarakan. Macam-macam pendapat orang bagi. Ada yang rasa tak setuju, ada yang suka. Semua dengan pendapat masing-masing.

Aku rajin gak sibuk-sibuk amik tau pasal SBPA ni. Yelah, hal periuk nasik kita, nak tak nak kena la juga jaga kan. Biarpun mula tu macam 'pape je lah, terima je lah' Tapi bila dengar macam-macam, teringin gak nak tahu menahu kan. Bila pekeliling keluar, sama-sama lah aku sibuk download. Beriya lah kononnya nak membaca, nak bagi khatam pekeliling tu. Sudahnya 'tak paham aku ayat-ayat pekeliling ni' Dah la benda yang paling syiok nak tengok takde. Sudahnya, aku letak tepi je pekeliling tu. Yang lain tak penting, yang penting Jadual Gaji. Boleh pulak, jadual gaji tak diisytiharkan. Timbul la pulak 'ni adalah yang nak disorok' SBPA tak telus la, nak aniaya penjawat awam lah.. Aku dengar je, sesambil tu merungut gak tak dapat tengok jadual gaji.

Tapi cuba berfikir positif, ada sebab musababnya jadual gaji tak ditayang kepada umum. Bahaya. Bila umum dapat tahu hal gaji baru penjawat awam yang berjuta kat Malaysia ni, nanti semua orang nak amik kesempatan. Semua sibuk nak naikkan harga barang. Gaji tak naik lagi, tapi yuran bulanan nursery Cha dah naik harga. Ni salah satu contoh. Mentang-mentang mostly parent tu JKR staff, sepantas kilat yuran dinaikkan. Naik banyak pulak tu.. Pandai betul amik kesempatan. Ni baru satu contoh, so bayangkan kalau jadual gaji boleh diakses oleh semua orang. Merasalah makan nasi goreng kampung RM8 kang.

Dan sekarang, tengah heboh hal penangguhan pelaksanaan SBPA.

Apa-apa pun, AKU DAH SIGN SBPA. Dengan yakin, tanpa banyak soal aku bawak pen gi mintak borang opsyen tu dan turunkan tandatangan.

SETUJU!!!

Kenapa sangat yakin? Sebelum ada yang berbunyi 'kau P&P, memang la cepat je sign.. gaji naik banyak' Iye-iye, itu aku kena mengaku. Itu salah satu sebab aku tanpa banyak soal, pergi je sign 2,3 keping borang tu. Siapa tak suka, boleh dapat kenaikan gaji yang agak banyak dengan sign 2,3 helai kertas.. Penipu tu namanya. Tapi takde lah banyak mana pun sebenarnya. Tapi aku pun tak la membuta tuli, main sign je. Taklimat dah dengar, mana yang aku kurang pasti, dah ada tolong jelaskan. Dah clear, tak payah lah nak bertangguh lagi. Sign je. Selesai. Tak payah nak fikir-fikir lagi. Boleh concentrate dengan keje yang dah menanti atas meja. Tu lagi penting..kang tak capai SKT, tak naik gaji kang. Semuanya terserah kat kita juga, kau tak perform, tapi harapkan ganjaran macm-macam. Mana boleh. Bila orang dapat rewards lebih, cemburu pulak. Tapi bila dia buat keje lebih, tak pulak kau cemburu.

Jangan terlalu meminta, fikir dulu apa sumbangan kita. Bila fikir macam ni, selalu buat aku insaf sekejap.

Anyway, achik pilih opysen persaraan paksa ukur 58tahun (:

Entah-entah, sementara nak tunggu pencen lagi 30 tahun ni, macam-macam skim baru keluar. Maka, terima jelah SBPA ni. Grab segala opurtunity yang ada ni.

kami sudah.. anda bila lagi?? (:

*ni hanya pandangan bagi orang yang baru keje nak masuk 4 tahun ngan sektor awam macam aku. Yang dah bekerja bertahun-tahun mungkin lain pendapat mereka.
* dan macam-macam istilah yang keluar untuk SBPA ni, kreatif masing-masing

2 comments:

  1. I blom sign lg. tak abis baca segala isi kandungan dlm borang opsyen tu.tp mmg xnak amik risiko tak setuju lah.lgpun saper xnak naik gaji kan walaupun xbyk mana at least kenaikan tu lebih drpd SSM punya gaji

    ReplyDelete
  2. lylie pn da sign. Da anta da pn wlpn lylie tergolong dlm golongan P&P teraninya....kikikkii

    ape pn..Alhamdulillah.

    ReplyDelete