23 May 2015

SO MUCH MORE™ with JOHNSON’S BABY


Antara perkara aku ralat dalam membesarkan Eisya dan Elma adalah, aku terpaksa hantar 2 beradik tu ke nursery sementara aku keluar bekerja. Lama anak-anak aku kena duduk dengan orang. Dari pagi sampai ke petang. Adakalanya sampai ke malam baru aku datang. Besar sungguh pengorbanan anak-anak untuk mak ayah. Ralat sangat, sebab masa yang aku ada dengan anak-anak sangat terhad. Dahlah anak-anak aku jenis tidur awal, minum susu, golek-golek depan TV, tahu-tahu tertidur dah. Sedih mak nak. Dan aku paling sedih masa peringkat anak-anak bergelar baby. Sebab masa ni lah yang paling seronok nak gomol dan bergumpal anak. Geletek-geletek, pastu mengekek-ngekek budak tu ketawa tahan geli. Alahai... rindunya nak bergurau-senda dengan anak.

Lagi 1 hal yang aku ralat adalah bab memandikan anak-anak. Aku hanya berpeluang mandikan anak waktu hujung minggu je. Hari-hari lain, pagi-pagi masam dah gi rumah orang, petang balik wangi je. Dan sebab tu, bila hujung minggu je. Aku akan mandikan sendiri Eisya dan Elma. Elma lah especially, as Eisya selalunya dia mandi sendiri. Dah besar kan. Nak ganti semula masa yang sepatutnya aku luangkan untuk dia. Bab mandi, main air budak mana je tak excited. Eisya tu kalau dibiarkan, sejam pun dia boleh duduk dalam bilik air rasanya. Kalau dibiarkan mandi sendiri, huru-hara bilik air jadiknya. Shower foam, ubat gigi, shampoo semua kena sorok.. Kalau tak buat parti buih lah budak tu. Elma yang setahun tu pun kalau dah masuk bilik air, susah nak bawak dia keluar. Sampai kecut-kecut jari.

Bila berpeluang hadir ke majlis pelancaran kempen SO MUCH MORE™ oleh Johnson,s Baby pada 29 April 2015 di KPJ Ampamg Puteri dan dimaklumkan berkenaan laporan  Johnson,s Baby Global Bath Time, aku bersyukur sebab aku masih berpeluang merasai nikmat menjaga dan mengurus sendiri anak-anak walaupun bukan sepenuh masa. Aku bersyukur masih mampu membelai dan memberi sentuhan kepada anak-anak. Sesungguhnya, ransangan yang anak-anak terima daripada ibu bapa adalah sangat penting dalam perkembangan dan tumbesaran anak.

Emcee of the day, the beautiful Belinda Chee who also a mom herself.

Kempen SO MUCH MORE™ oleh Johnson's Baby dengan kerjasama KPJ Ampang Puteri dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat secara rasminya dilancarkan.

Johnson's Baby melancarkan kempen ini kerana mereka percaya setiap bayi berhak untuk mendapat LEBIH dan yang terbaik. Setiap bayi harus mendapat Lebih sentuhan, Lebih masa bersama, dan Lebih rangsangan bagi menjamin perkembangan yang lebih sihat. Rasanya kebanyakan ibu bapa moden sekarang dah sedar betapa pentingnya kita merangsang deria anak-anak bagi membantu perkembangan derang. Tapi disebabkan kesuntukan masa, kesian anak-anak kita. Harapkan babysitter je lah. Mak ayah ada masa time hujung minggu. Sebab tu, bila Johnson's Baby share tentang segala kebaikan yang boleh kita perolehi masa memandikan anak, aku rasa aku kena manfaatkan segala peluang yang aku ada semasa mandikan Elma untuk memberi yang terbaik untuk dia.

Meh tonton video kempen SO MUCH MORE™ dariJohnson's Baby ni. Cute sangat baby ni. *akak tengok ulang-ulang banyak kali* 


Wow!!! Mandi bukan hanya untuk membersih dan menghilangkan bau masam anak-anak okay. Banyak faedah yang boleh diraih dengan hanya memandikan anak. Masa mandilah adalah masa paling berkualiti untuk bermain dengan anak. Main bubble, main jirus-jirus air. Sambil happy-happy tu, dapat juga bantu baby kita develop their hand and eye coordination. Selain tu, boleh nyanyi sama-sama. Mesti nanti dia pun beriya nak ikut kita menyayi.. Time ni lah nak borak-borak dengan anak. Walaupun dia macam tak paham, tapi ianya sangat membantu perkembangan anak-anak. Dan aku juga baru je tahu, bayi yang dimandikan dengan sabun mandian yang berbau wangi ni akan lebih berinteraksi dengan parent dia lepas mandi. Senang lah sikit nak pakaikan dia baju, takde lah keje nak lari sana-sini. Fakta berguna ni.


Fakta menarik mengenai 1001 rahsia disebalik aktiviti memandikan anak

Lagi 1 fakta yang menarik pasal bathtime ni. Hampir semua respondant dalam kajian yang Johnson's Baby jalankan menyatakan gajet-gajet ni sentiasa menjadi penyebab mereka tak memberi perhatian kat anak-anak. Hadap handphone lebih dari hadap anak. Tengah main dengan anak kat playground pegang handphone, tengah makan pun handphone tak lepas *Terasa akak tau, tapi selalunya akak pegang phone sebab nak amik gambar budak 2 orang tu je* Tapi masa mandilah, masa yang mereka boleh tumpukan 100% perhatian kat anak-anak. Bathtime is a family event with No Room for tech devices!!!

Semasa pelancaran kempen SO MUCH MORE™ ni, turut diadakan sesi perbincangan bersama-sama pakar-pakar dari Johnson's Baby yang turut disertai oleh celebrity mom, Scha Alyahya. It's a very good session for sharing a lots of great information on the importance on stimulate baby development during their early age. 

Discussion with Johnson & Johnson R&D Expert: Robert Kwon, Scent Expert: Pabitra Gosh, KPJ Paediatrician: Dr. Nomee Ashikin and Scha Al-Yahya.

Scha sharing her experience with Lara Alana.

Antara perkara yang dibincangkan adalah pattern memandikan anak di Malaysia. Fakta menarik bagi aku. Kira parents kat Malaysia ni aware lah jugak pasal kepentingan memandikan anak-anak. Mostly parents kat Malaysia memandikan anak 14 kali seminggu. 2 kali sehari lah tu. While globally, 6 kali je seminggu. And spent about 15 minute for each session. Wow.. lama ni. Aku jarang mandikan Elma lama-lama, risau dia selsema. Lagi-lagi masa dia infant. Bila dia dah setahun ni, layankan je lah dia main tepuk-tepuk air dalam baldi. Tergelak-gelak makcik tu nak tangkap bubble. Ok, lepas ibu dah tahu segala kebaikan yang kita boleh dapat semasa aktiviti ni, lepas ni lamalah kita duduk dalam bilik air ye.

So Much More to discover with Johnson's Baby

Untuk lebih maklumat serta tips berguna dalam hal penjagaan anak-anak untuk dijadikan rujukan bersama, korang boleh ke website rasmi JOHNSON’S® ni:-

Atau Facebook JOHNSON'S baby:


Children are the future!! The deserves More to build better!!
#SoMuchMore


No comments:

Post a Comment