10 July 2015

Bekalan Horlicks Selama Setahun!!!

Aku mula belajar berpuasa takdelah awal sangat. Dah start sekolah rendah baru aku puasa. Tu pun tak penuh, puasa 'Yang-Yang-Yok' je. Dapat separuh hari pun dah bangga, terus claim upah puasa penuh macam puasa full day. Satu hari dapat RM1 kalau puasa penuh, kalau tak kena potong. Kalau dapat puasa penuh, dapat RM30. Zaman budak-budak dulu, RM30 tu besar sangat dah nilainya. Dulu itulah umpan mak ayah aku nak ajar anak-anak puasa, beriya mak kata 'Siapa tak puasa, dia tak dapat kasut baru' Gigihlah memasing puasa. Yelah, dulu-dulu mak ayah bukannya senang. Nak dapat baju baru, kasut baru, time raya je lah. Tu yang briya nak puasa, kalau tak tak dapat baju baru. 

Teringat dulu, masa tu aku sekolah rendah, tak ingat darjah berapa. Sekolah dengan rumah takdelah jauh sangat. Aku gi sekolah jalan kaki je dengan akak sebelah rumah ni. Sekolah sesi petang, habis sekolah pukul 5.45pm. Balik rumah, terus mandi. Saja duduk dalam bilik air lama-lama, sejukkan badanlah konon. Paling seronok, aku berendam dalam besen yang mak tadah air. Hahaha..Rumah takde bath tub, besen pun jadiklah.  Selagi mak tak ketuk pintu bilik air, tak suruh keluar selagi tu lah aku berendam. Seronok weh.. Bila dah siap mandi, keje aku melangguk kat meja tengok jam. Setiap saat keje aku tengok jam, bilalah jarum pendek tu nak gi kat no.7..Lambatnya nak buka!! Punyalah pemalas. Bukan nak tolong mak sediakan lauk berbuka. Dah kena sergah baru pandai nak bergerak tolong apa yang patut.

Belum lagi citer hal sahur. Tu lagi haru. Puas kot mak kejut bangun, gegar-gegar katil. Pun aku liat nak bukak mata, tinggal tak kena seret gi meja je. Huhuhu.. utamakan tidur sangat. So, aku rasa aku dah tahu dari mana menurun perangai susah nak bangun sahur Eisya.. Ekwan tak nak mengaku tu perangai dia, nak tak nak, kenalah aku admit dia menurun perangai aku. Bab nak tinggalkan tilam je liat aku ni, tapi bila dah basuh muka, dah segar sikit. Berselera je aku makan waktu sahur tu. Macam makan tengahari je gayanya. Siap bertambah. Kadang aku yang pelik kalau orang kata tak boleh nak makan waktu sahur, boleh makan benda ringan-ringan je. Huhuu.. Aku selera je. Hahaha.. Tu sebab, puasa ke tidak, berat aku maintain. Sama banyak je aku makan. 

Dan dari dulu mak ajar, waktu sahur dengan berbuka mesti minum air panas. Waktu berbuka selalunya, mak sorang je lah yang minum air panas. Kitaorang memang takde maknalah. Waktu sahur selalunya mak buat teh atau nescafe. So, aku pun macam terikut. Lagipun macam kurang sesuai je nak minum air sejuk pagi-pagi. Sebab aku memang kurangkan caffeine dengan teh. Maka, pilihan aku setiap kali sahur adalah Horlicks. Kenapa Horlicks?? Sebab rasa Horlicks yang sedap. Horlicks dirumus daripada susu, barli bermalt dan gandum, dan paling penting tanpa pewarna, perasa, pemanis atau bahan awet tiruan. Rasa Horlicks ni, tak manis, tak tawar. Sedang elok je. Selain tu, sebab utama aku pilih Horlicks sebab Horlicks padat dengan 23 nutrien pembesaran terutamanya untuk kanak-kanak. Sangat bagus untuk Eisya. Lagi-lagi sekarang dah ada Horlicks Chocolate. Lagi senang nak suruh dia habiskan secawan Horlicks.

Perfect Sahur Kit from Horlicks with Delicious New Horlicks Chocolate.
 Rasa sedap. Khasiat hebat.

Sempena bulan Ramadhan ni Horlicks melancarkan kempen #SahurDenganHorlicks. Kempen ni adalah bagi memberi kesedaran kepada ibu bapa terutamanya, betapa pentingnya bagi anak-anak mendapatkan nutrien yang mencukupi dalam menu semasa bersahur. Ini penting kerana walaupun berpuasa, anak-anak seharusnya mendapat nutrien yang mencukupi bagi pertumbuhan yang sehat. Kanak-kanak dan ibu bapa harus dididik untuk berpuasa secara sehat. Puasa-puasa jugak, tapi janganlah sampai memudaratkan. Setiap pagi sebelum Eisya ke tadika, aku memang berusaha pastikan dia minum susu tak pun secawan Holicks Coklat. Kalau yang original tu, macam susah sikit dia nak habiskan.

Buat yang masih belum tahu, kini Horlick juga ada dalam perasa coklat. Horlicks Coklat dirumus khas padat dengan 23 nutrien penting untuk tumbesaran seperti kalsium, Vitamin D, Zat Besi,Protein, Vitamin A, B1, B2, Iodin dan banyak lagi!! Nutrien ni semua diperlukan untuk membantu melengkapi khasiat harian dan menyokong tumbesaran, terutamanya kanak-kanak. Eisya ni dah lah jenis susah makan, kadang risau jugak kalau dia ni kekurangan nutrisi. Dengan Horlicks, tak perlulah aku risau. Anak sehat, mak pun gembira. 

Vitamins dan Mineral yang terdapat dalam Horlicks. Untuk lebih khasiat dan kebaikan Horlicks, bolehlah refer kepada yang pakar di laman website horlicks:

Minum pulak dalam tumbler cute macam ni. Memang sekejap je dia habiskan. Siap minta nak bawak pergi sekolah. Nak minum dengan kawan-kawan dia kata. Eh..lupa ke awak tu kena puasa Eisya..

Tahun ni Eisya pun dah mula belajar puasa. Sebab kat tadika, budak umur 5 dengan 6 tahun dah diajar berpuasa. Makanan tengahari tak disediakan untuk dia. Cikgu pun minta parents pastikan anak-anak bersahur. Takdelah nanti lembik je kat sekolah. Bab nak bangunkan dia sahur, memang drama berepisod lah jawabnya. Sudahnya dia bangun sahur pukul 6.30am, jadiklah. Asalkan dia makan pagi sebelum pergi sekolah. Selalunya dia makan cereal je. Yang paling best masa first day puasa. Petang tu masuk je kereta, macam biasa berceritalah dia.

Dan terjadilah kisah seperti di atas. Confuse aku, Eisya ni kalau bercakap macam paham sangat apa tu puasa. Tapi nampak gaya, macam tak paham je. Bila tengok video Ilham's Ramadan Memories ni, terasa nak adakan sesi soal jawab pasal 'Puasa'  dengan Eisya juga.

Comel je budak dia jawab semua soalan orang bagi ke dia.

Nak tengok apa yang dia paham pasal puasa sebenarnya. Bila tanya ' Puasa tu apa Cha?'  Pandai pulak jawab 'Tak boleh makan siang-siang, maghrib baru bleh makan' Takpelah Eisya.. Banyak lagi masa nak terangkan kat awak pasal puasa ni.

Untuk Eisya memang jarang aku sediakan menu yang berat-berat. Dia tak berselera besar macam mak dia. Nak suruh dia makan nasi pagi-pagi, memang tidaklah. Kalau tak cereal, tak pun scramble eggs, sausage rebus ke, Nugget ke.. Benda-benda segera je dia boleh makan. Bagus juga. Senang keje ibu. Habis makan, minum Horlicks, complete dah nutrien untuk sehari. Lagi best, bukan Eisya seorang yang dapat manfaat dari Horlicks ni, aku ngan Ekwan pun tumpang sekali.

Pagi ni terlajak bangun, kita makan ni je lah untuk sahur. Dan segelas Horlicks Original. Cukup bekalan nutrisi untuk sehari.

Dah paham betapa pentingnya nutrien yang lengkap untuk anak-anak di bulan puasa ni?? Silalah ke kedai berdekatan untuk dapatkan bekalan Horlicks anda. Tapi sebelum tu akak nak share benda baik punya!! Apa dia...??

Bagi memeriahkan kempen #SahurDenganHorlicks ni, pihak Horlicks adakan contest menarik yang semua wajib join. Wajib join sebab hadiah dia sangat best. Nak tahu apa hadiah dia?? Bekalan Horlicks selama satu (1) tahun!!! Tak ke best.. Dapat Horlicks free selama setahun. Dan makin best, contest ni tak memerlukan effort yang banyak. Korang hanya perlu share memori atau pengalaman Ramadan korang atau anak korang kat ruang komen Facebook Horlicks. Ni aku bagi link dia. 

Horlicks Malaysia: 

Bolehlah amik masa sikit, throwback balik kenangan zaman kanak-kanak korang. Mesti banyak kisah-kisah yang kalau diimbau buat korang tersengih. Kongsilah dengan Horlicks, mana tahu. Rezeki sempena bulan Ramadhan yang mulia ni. Dah share, jangan lupa Private Message maklumat-maklumat yang diperlukan. Refer syarat-syarat penyertaan kat sini:-

Terma dan Syarat Peraduan #HorlicksRamadanExperience:-

Peraduan ni berlangsung sehingga 16 Julai 2015. Cepat. Ada masa lagi nak turut serta. Bekalan Horlicks setahun weh hadiah dia. Kena rebut peluang ni. Kongsikan kenangan korang sekarang. Akak dah submit dah pengalaman akak puasa dulu-dulu. Kalau nak tau, gi lah jengah.

'Membesar Setiap hari, Minum Setiap Hari'

3 comments:

  1. Thanks for the marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you are
    a great author. I will be sure to bookmark your blog and will eventually
    come back later in life. I want to encourage you to definitely continue your great job, have a nice holiday weekend!


    my blog post :: website

    ReplyDelete
  2. fida pun suka minum Horlicks dulu selalu gak beli..tapi sekarang jarang dah beli...

    ReplyDelete
  3. I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up!
    I'll go ahead and bookmark your website to come back later.
    Many thanks

    My site quest bars

    ReplyDelete