13 February 2012

BBQ di Sungai Inki, Kalumpang

Ni aktiviti masa cuti panjang Hari Wilayah + Thaipusam hari tu. Tapi baru hari ni terbuka hati nak tulis tentang aktiviti keluarga ni. Kebetulan mak ngan adik-adik aku nak datang KL. Mak aku kalau aku tak balik JB, memang dia yang akan datang KL. Rindu bebenor ngan cucu sorang tu katanya. Tapi cucu dia tu buat tak tahu je. Lepas semalam baru lah okay sikit, kalau tak buat muka kerek je memanjang.

Dah orang datang rumah, tak kan nak biar je tetamu memerap sepanjang masa kat rumah kan. Kesian la pulak. Datang jauh-jauh, duduk diam-diam dalam rumah. Memang mak aku kata tak kesah, tapi aku kesah weh. Maka, aku ajak lah mereka ber'BBQ. Lagipun dah lama tak buat aktiviti macam ni. Adik aku 'on' aku pun sebagai akak organizer terus la marinate ayam dan kambing. Laki aku kambing wajib ada eh kalau BBQ. Kalau takde nanti dia mogok tak nak hidupkan arang (:


Kali ni aku pilih Kalumpang untuk aktivit BBQ. Masa cuti New Year hari tu dah pergi ngan kawan-kawan Ekwan. Macam best dan seronok. Maka, aku pilih lagi Kalumpang untuk dijadikan lokasi aktiviti riadah ni. Kenapa aku pilih Kalumpang.

Sebab 1: Kawasan sungai ngan darat dia berdekatan. Kita boleh BBQ dekat ngan sungai. Kawasan parking pun dekat ngan tempat kita lepak-lepak. Kalau tertinggal barang dekat je nak berulang ke kereta

Sebab 2: Ada banyak gazebo untuk berteduh, duduk-duduk juga baring-baring. Tapi pastikan datang awal, kalau tak silalah bentang tikar atas tanah.

Sebab 3: Air sungai dia best. Sejuk!! *mengigil-gigil okay, tp seperti biasa, Eisya selamba je berenang*

Sebab 4: Parking free

Sebab 5: Toilet tempat nak mandi dia bersih. Bayar RM 50sen sekali masuk. Macam mahal tapi aku tak kesah sebab bersih dan dekat je ngan gazebo


bakar ayam atas batu

budak tak sabar nak main air sungai. tapi ibu dia kelaparan.

Camne nak gi sini?? Sila google. Nanti dia bagitau camne. Hahaha.. tak membantu langsung je kan. Tapi aku rasa tu macam lagi membantu je. Aku bab bagi-bagi direction memang failed selalunya. Tapi aku share sekadar mana yang aku tahu lah eh.. Masuk highway PLUS arah ke UTARA, keluar kat exit Tanjung Malim. Sebab Kalumpang ni kat sempadan antara Hulu Selangor ngan Tg Malim. Jalan terpantas dan mudah, amik exit Tg Malim. Lepas exit tu tujulah ke Kuala Kubu Bahru. Jangan la ke Tg Malim pulak. Dari exit tu, dalam 10min je dah sampai ke Kalumpang. Nanti ada signboard Kalumpang Resort & Training Centre. Masuklah, dan anda akan memasuki kawasan perkampungan.

Dalam kampung tu pun abyk signboard guide ke kawasan sungai ni. Nanti kita akan lalu depan training centre ni dulu, tapi janganlah masuk training centre tu. Terus je depan skit lagi. Dan sampailah ke kawasan perkelahan prcuma ini.

Rasa membantu?? Kalau rasa tak.. sila lah google (:

ni masa gi ngan kawan-kawan Ekwan awal tahun aritu. kami datang awal. dapatlah gazebo yang paling startegik. dekat je ngan sungai, nak basuh-basuh tangan, basuh ikan. dekat bebenor

gazebo untuk kaum wanita bergosip sambil menuggu bahan pemakanan tiba 

*baru bulan 2, tapi entah dah berapa kali BBQ. dah macam aktiviti mingguan pulak (:

3 comments:

  1. cun ah tmpat dia, redup je tgk,
    aku hr tu g sungai congkak pun dah naik syok,
    park tepi pondok betul2 tepi sungai,
    tp cas pondok 15hengget, hahaha
    klu turun nkg sane lg,
    nanti aku tanye abg aku if dia tao tmpat ni :)

    ReplyDelete
  2. dah lame betul sy x ke kelumpang.. baru je plan kunun nak pegi.. air yg sejuk.. suasana yang tenang.. best!!

    ReplyDelete
  3. Dulu pernah nak buat family kt sini, tapi semua rejek. Jauh x Dayu?

    ReplyDelete