01 June 2012

Singapore: MRT Station

Kat MRT Station lah baru dapat tengok peta Singapore. Sesiapa yang nak melawat Singapore, print je lah siap-siap dari GoogleMaps, bukan besar mana pun. 

mana nak pergi kalau datang Singapore?? nah.. pilih je nak pergi mana 
*klik untuk tumbesaran gambar*

Tambang dari Bugis ke Raffles Place adalah S$1.10 je. Tapi untuk standard tiket, kena bayar deposit S$1. Deposit ni boleh redeem masa pulangkan tiket tu. Maknanya, pepandailah simpan tiket tu. Kalau hilang, leburlah deposit anda. Dia ada juga offer Singapore Tourist Pass. S$10 untuk tempoh 1 hari. Boleh guna untuk MRT, LRT dengan bas. Tapi sebab aku nak ke 1 station je, aku beli standard tiket je lah.

tapi mesin dia macam sangat complicated compare dengan kita punya.

Kat Singapore, mostly local people dia guna card. Bila kat mesin, diaorang tengah top-up je. Macam sistem yang kita tengah nak adapt kat LRT sistem kita. Nasib baik dah familiar dengan mesin beli tiket kat Malaysia ni. Takdelah terkial-kial. Bugis ke Raffles Place, 2 station je. Kejap je. Tak puas rasa aircond, dah sampai. Escalator kat MRT station dia sangat laju okay. Cuak aku tolak stroller atas eskalator dia. 

cara nak baca arah laluan tren pun sama macam kat Malaysia. jangan risau. InsyaAllah, tak sesat

surrounding dia sama je macam kat LRT station kita

aksi ini juga hanya boleh dirakam kalau berada di negara orang. kalau buat dalam LRT kat Malaysia 'alahaiii.. gediklah dia ni' *peace yo*

Keluar dari station Raffles Place, nak ke Merlion Park jalan je terus menuju ke kawasan tepian sungai Singapore ni. Kagum aku kejap tengok bangunan-bangunan kat sini. Semua tinggi-tinggi. Rapat-rapat. Memang padat lah bandar dia. Yang lagi kagum, memang super bersih lah. Takde sampah bersepah-sepah okay. Even kat Bugis Street yang penuh dengan manusia tu pun bersih je. 

sebagai seorang pelancong, ini adalah wajib (:

berlatar belakangkan bangunan pencakar langit

sekeping lagi *nasib baik laki aku rajin nak layan*

arca-arca macam ni banyak kat sekitar kawasan ni. rajin pulak derang nak pasang arca size besar-besar macam ni.

Nak ke Merlion Park dan Esplanade, just jalan terus menghala ke kawasan tepi sungai kat depan Raffles Place station ni. Lintas jalan, dah boleh nampak sungai dah. Seronok jugak jalan-jalan menyusuri sungai ni. Lagi-lagi jalan sungai kat negara orang.. (:


1 comment:

  1. nak tao kos totally abis selama sehari ko bwk family g sane

    ReplyDelete