15 July 2014

Berbuka bersama rakan-rakan kaki makan

Sejujurnya aku lebih suka, lebih gemar berbuka kat rumah. Berbuka dengan juadah yang dimasak sendiri. Bukan apa, lebih jimat sebenarnya. Yelah, buka puasa. Banyak mana pun kita boleh makan sebenarnya. Hadap sepinggan nasi pun dah kenyang. Kenyang terbelahak lak tu. Kalau buka kat luar, mestilah menu buffet jadik pilihan kan. Kalau tak ala-carte. Tapi kebanyakannya buffet lah. Harga pun boleh tahan, paling murah aku pernah nampak RM39 seorang. Kalau macam aku ni, kira untung lagi, Sebab Eisya baru 4 tahun, so masih boleh makan percuma. Yelah, banyak manalah dia makan kan. Sepinggan pun belum tentu. 2 orang dah RM78..tu kalau RM39 seorang, kalau kena buffet yang RM50++ seorang..tak ke RM100+ habis hanya untuk sekali makan. Sedangkan RM100 tu kalau bawak gi Pasar Borong Selangor, penuh peti ais aku.

Tapi nak tak nak, sesekali mesti kita akan berbuka kat luar. Lagi-lagi bagi memenuhi undangan dan pelawaan kawan-kawan. Kalau kawan dah ajak, nak tolak pun macam tak patut. Tak sampai hati, lagi-lagi kalau yang dah lama tak jumpa. Time ni lah nak ala-ala reunion kan. So aku anggap ini bagi memenuhi tanggungjawab sosial aku dengan kawan-kawan. Takpelah, sekali sekala. So bila kawan-kawan se'JKR aku ni ajak buka puasa sama-sama. Aku setuju je. Lagipun kalau dengan derang ni memang agenda makan yang diutamakan. Group kat Whatsapp pun nama 'Eat-Eat Group' Punyalah kaki makan kan. Nama group pun makan-makan. 

Mula-mula nak buffet, tapi memikirkan masing-masing ada misi diet nak ramping di hari raya. Option ala-carte menjadi pilihan. Dan pikir-pikir punya pikir, sorang cadang ini, sorang cadang itu. Akhirnya Restoran Abdullah Chan menjadi pilihan. Aku layan je. Aku semua aku makan. Tekak aku tak memilih sangat. Asal jangan yang pelik-pelik sudah, nak makan buka puasa ni, kang tak lalu susah jugak.

Puas browse menu kat website dia. Lagi carik pasal bila gi browse sambil menunggu waktu berbuka. Memang semualah aku teringin kan. Tapi minta maaflah, tak sempat nak amik gambar. Aku sampai cukup-cukup masa, duduk sekejap dah azan dah. Maka, silalah terjah website dia untuk paparan yang lebih terperinci. Apa-apa pun, makanan chinese style dia memang sedap. Lagi-lagi butter prawn dia. Aku ratah gitu je kot. Konon nak suap Eisya, tapi masuk mulut aku. Harga pun boleh lah. Mampu milik lagi. Untuk 9 dewasa, 2 kanak-kanak yang makan setengah pinggan, total semua RM380++. 

muka-muka ceria tak sabar nak terkam siakap steam limau.

sesudah habis menjamu selera. licin. semua habis.

sebelum meninggalkan kedai

Secara tidak langsung, ini adalah kali pertama kedua makan ber-4 di luar. Agak huru-hara sebab waktu berbuka selalunya masa tidur Elma. Kalau kat rumah, aku tidur kan dia siap-siap. Ni dia tidur dalam kereta, sampai je dia jaga. Memang merasalah makan sambil pangku anak kan. Takpe, itu semua kan keindahan bergelar ibu *pujuk hati sendiri* Eisya? Makan sesuap..pastu lari sana, lari sini. Sebab kat kawasan tertutup, bolehlah jeling-jeling je. Tak risau sangat.

muka tak berapa puas makan sebenarnya sebab kena pangku Elma tapi takpe, bagus jugak. kalau kat rumah keje nak menambah nasi je. 

Eh, dress yang aku pakai tu breastfeeding frenly tau. Dia ada button kat tengah-tengah. RM60 je. Beli kat instaseller. Search lah 'Bellarusli' kat Instagram. Puas dah aku browse IG tu, si Bella ni jual paling murah. Harga dia dah masuk sekali postage. Dress pun lawa-lawa. Stok pun sentiasa update. Buat aku mengeram je. Sebab kononnya sekarang dalam fasa 'Insaaaaf' 

No comments:

Post a Comment