21 December 2015

Current Addiction

Lama sebenarnya berhajat nak bercucuk tanam. Best rasa ada benda hijau nk dijaga, nak dipelihara. Lagipun memang digunakan semua tu. Tu yang berharap sangat dapat tanam sendiri pokok-pokok herba macam daun kesum, daun limau purut, serai tu semua. Bila nk guna, petik je kat luar. Macam kat kampung. Seronok. Aku ni selalu lah jugak, bila nak masak tetiba serai takde lah, cili takde. Potong sungguh. Dan itulah salah satu sebab kenapa aku nak semua tu ada kat luar rumah.

Rumah kat USJ dulu tak mengizinkan aku nak bercucuk tanam langsung. Takde ruang. Takde ruang yang aku boleh letak pasu untuk pokok-pokok aku dapatkan bekalan matahari. Maka terkuburlah keinginan. Kita beli je lah kat Mydin bila nak guna. Pastu sementara nak guna lagi, selalunya semua benda tu layu kecut dulu dalam peti ais. Bila duduk kuarters ni, walaupun duduk tingkat 5, keadaan agak mengizinkan untuk aku menanam dalam pasu. Takde balkoni, tapi laundry area dan tempat sidai baju kat belakang tu terbuka dan menerima pancaran matahari, cukup untuk pokok-pokok buat proses fotosintesis. Marilah kita cuba menanam, tengok tangan ni sejuk ke panas.

Pokok peliharaan buat masa ini. Si Rosemary dan Parsley. Dalam pasu depan tu, Ekwan punya. Dia tanam daun salad. Eisya tukang siram air setiap hari. Ekwan kata tak aci aku tanam pokok dah hidup, dia semai dari benih. Aci tak aci, aku memang nak keje senang, 

Aku nak sangat tanam serai dengan daun kesum. Sebab ni adalah 2 benda yang nemang aku guna setiap minggu. Dalam seminggu, aku memang wajib masak tom yam. So serai tu memang kena sentiasa ada. Sama dgn dengan daun limau purut. Semalam pergi Aeon, konon nak beli pokok kesum tapi kat Aeon Maluri tu takde lah pulak. Sudahnya belilah pokok rosemary dgn parsely tu. Bolehlah lepas ni buat ayam panggang guna rosemary segar, selama ni guna dried rosemary je.

Rasa tak sabar pulak nak balik kampung. Nak amik anak pokok limau purut, daun kesum.. Aku rasa halia dengan kunyit pun aku nak tanam lah, daun kunyit tu senang nak buat rendang.

*setangkai rosemary dah selamat diguna untuk buat ayam panggang.

2 comments:

  1. Aeon maluri ada jual pokok rosemary dan parsley ekk...wah...blh terjah ni..

    ReplyDelete
  2. pokok limau purut tu besar la cikyu, mana boleh tanam dalam pasu... x sesuai.. tanam je la kat tanah kuarters tu.. buat tak tau sudah... nanti inform je la kat persatuan penduduk....

    ReplyDelete