02 February 2016

Dayu Kemaruk

Orang kalau tengah kemaruk, gini lah. Memang dia hadap benda tu je. Samalah macam kes aku ni. Memang asal ada masa, bukan bila ada masa. Tengah buat keje lain pun otak dok pikir nak menjahit je. Memang berbaloi beli mesin jahit aku ni. Ni beli mesin murahan ni, kalau beli yang tahap advanced mesti lagi kemaruk. Keje aku sekarang memang google segala macam tutorial dan free pattern je. Nak beli pattern mahal weh, manfaatkan segala benda yang orang share secara percuma. Antara pattern yang aku cuba adalah Izzy Top dari blog ni:


Tengok tutorial, tengok baju tu macam senang je nak buat. Baju pun menarik. Sesuai sangat buat untuk Eisya atau Elma. Terus aku print pattern tu dan potong kain. Semangat weh, siap bawak kain potong kat opis masa rehat panjang hari Jumaat. Tinggal tak angkut mesin je. Belum sampai kemaruk tahap tu lagi. Tak sabar aku nak tunggu weekend, nak menyambung kain. Budak 2 ketul tu boleh lah tidur lambat. Tahulah hari Jumaat, esok cuti. Masing-masing seronok bergurau senda tak reti nak tidur. Pukul 11 Elma tidur je terus aku masuk bilik mengadap mesin. Eisya pun join sama. Eisya pun bukan main excited kalau tengok aku kuarkan mesin. Sibuk nak menjahit sama.

Walau baju tu macam senang nak buat, walau owner pattern tu kata baju tu hanya memerlukan beginner sewing skill, 2 malam jugak aku hadap nak siapkan. Dengan mesin aku tak boleh jahit jelujur, nak gather kain kat bahagian dada tu. Dengan gigihnya aku jahit secara manual. Tapi sebab kemaruk, aku tak kisah korbankan masa tidur aku. Demi nak siapkan baju tu. Bila dah siap, fuh.. dia punya bangga. Terus ambik gambar upload kat Facebook. Hahahah.. Kemaruk katanya. Dan esoknya, anak bangun je terus suruh mandi. Pastu suruh sarung baju baru. Nasiblah anak aku yang sorang ni tak banyak songeh, dia sarung je. 

Terus bawak gi main kat playground.


Baju ni sebenarnya top bukan dress. Dan plan asal nak jahit untuk Eisya. Dah potong pattern ikut size 5 tahun, tapi mungkin aku silap print pattern, sizing dia lari sikit. So bila nak sambung kain front bodice ngan back bodice, dia lari. Terpaksa lah aku potong kain tu adjust kasik kain tu boleh disambung. Bila dah potong-potong semula, terkecik lah kain tu. Nasib muat untuk Elma. Eisya siap dah tulis nama dia lagi kat kain skirt tu. Sekali bila siap, bukan untuk dia. Huhuhu.. Nasib dia tak sentap. Bila Elma pakai dah macam dress lah pulak jadiknya.

tengok macam selesa je dia bergerak, turun naik tangga, main gelongsor. 

Aku guna english cotton unt bodice dan kain flennel untuk skirt. Kain flennel tu aku beli kain remnant kat Kamdar, RM1 je dalam 0.7m. Cukup-cukup untuk buat skirt tu. Perasan tak skirt tu macam senget sikit sebelah kanan, kanan tu terpendek sikit.. hahaha.. balun je lah, kalau rajin aku betulkan. kalau tak biarkan je,. Tapi nampak gaya macam tak rajin je, sebab dah terfikir nak jahit baju lain pulak.. Kali ni untuk Eisya. 

No comments:

Post a Comment