30 November 2011

setinggi gunung

Sejak kebelakangan ini, aku agak rajin pulak menyediakan desert. Walaupun macam tak pasti sape nak makan.. tapi buat tetap buat. Selalunya..aku angkut bawak gi opis, tak pun tapau kasik cikgu-cikgu Cha.. Tapi last week, semasa cuti berlarutan selama 3 hari, dan sempena mak ngan adik aku datang nak bermanja mesra dengan Cha.. aku buat lah Puding Roti dan kemudian diikuti pula dengan Triffle Pudding.

Yang senang-senang je pun.. yang penting lazat (: Dengan yakin aku claim puding aku lazat, tapi kalau dah licin dalam masa 5 min..lazatlah namanya kan.

Puding Roti Kasih Sayang namanya *aauuwww*

Nak resipi?? Google jelah..melambak-lambak keluar resipi Puding Roti ni hah.. bukan apa, aku macam segan nak share. Sebab aku pun google saje (:

Yang penting memang sangat mudah la nak sediakan.. aku rasa nanti nak mulakan dengan Puding Roti ni untuk ajar Cha memasak. Mesti dia seronok main carik-carik roti, rendam dalam susu. Harus aku suruh buat 8 keping je, dia habis kan 1 buku roti tu.. Okay Cha.. next weekend join ibu buat puding roti eh.. 

Ye..ye.. aku berkeinginan nak memperkenalkan dapur kepada Cha dalam kadar segera. Segera di sini adalah, aku target dalam umur dia 9 tahun dia dah boleh buat cupcakes sendiri. Hahaha,..macam melampau je bunyinya. Ibu dia ni pun mula buat cupcakes masa umur 25tahun, siap gagal lagi. Ada hati nak suruh anak buat cupcakes umur 7 tahun. Tapi..tapi.. aku percaya, tu semua tak mustahil kan.. Semua bergantung kepada exposure yang aku berikan kat dia. Kalau tengok Masterchef Junior tu, umur 9 tahun dah boleh main oven, main pisau.. buat steak.. buat croissant.. Maka, aku melihat potensi yang sama kat anak aku.. tak mustahilkan..

Triffle Pudding wthout jelly and yogurt topping

Dulu mungkin aku tak mendapat pendedahan yang secukupnya.. mungkin aku dibesarkan terlalu banyak restriction.. nak cuba apa-apa, asyiklah ditegah. Lagipun bab-bab masak ni, mak aku sendiri kurang mahir memasak. Dia sendiri macam terfikir kenapa anak-anak dia, tak kira laki pompuan boleh rajin *dan pandai* memasak.. See.. minat dan kemahiran tak semestinya kita warisi okay.. 

Pape..kita mulakan dengan suruh dia buat susu sendiri.. (:

Bila berazam sebegini, mungkin aku juga kena sediakan hati yang lebih tabah dan tingkatkan tahap kesabaran. Bila nanti Eisya sama-sama kat dapur.. bila tepung bersepah sana sini..gula berterabur atas lantai.. sila jangan menjerit sampai 1 blok boleh dengar. She's learning. Tugas ibu silalah membersih.. okay, okay.. will try my best.

*impian ibu adalah setinggi gunung

No comments:

Post a Comment