07 August 2012

Raya ohh raya

Lagi 2 minggu nak raya dah. Kalau ikutkan hujung minggu ni adalah minggu terakhir untuk shopping. Membeli mana yang masih tak beli lagi. Hahaha.. Over kalau bab shopping ni. Macam tak pernah sudah, ada je yang nak dibelinya. Tahun ni memang agak beriya sikit kot aku membeli. Baju kurung je berhelai-helai. Perangai macam budak-budak. Alah, tapi kebanyakannya nanti akan jadik baju gi kerja gak. Tak lah nanti baju tu duduk terperuk je dalam almari. Ada unsur penjimatan di situ. Buat penyedap hati.

Seperti kebanyak mak-mak lain, anak tetap menjadi keutamaan.

Persalinan raya Cha aku dah beli awal, beli sikit-sikit dari sebelum puasa lagi. Gi GM Klang borong dress 3 helai RM100. Pastu time Sogo Warehouse sales rembat seluar jeans. Member jual baju kat opis, beli lagi 2,3 helai. Jalan-jalan ikut member gi Sogo, berkenan rembat sehelai 2 t-shirt. Sudahnya bila aku longgok kan semua, menimbun dah baju raya budak tu. Bertuah lah jadik anak sulung ni, pastu sorang je lak tu. Ibu sakan membeli. Hari tu gi Sunway Pyramid beli kasut. Pandai dah memilih. Nak kena ikut selera dia je sekarang. Nak yang ada gambar princess, gambar barbie.. Yang ibu berkenan tak nak. Pastu beli terus pakai lak tu.

Kalau ditanya berapa banyak aku habis untuk baju anak, aku takde jawapan. Sebab tak beli sekaligus kan, dan takde peruntukan tertentu yang disediakan.

Tapi rasanya lebih RM500 kot.

Mak ngan anak beriya shopping sakan, baju baru berhelai-helai tapi yang si abahnya buat tak tahu je. Puas kena ajak gi shopping, tu pun asyik 'tak payah lah, banyak lagi baju yang baru beli' Aduhaii orang laki ni. Ada ke diajak shopping pun tak nak. Kalau aku pantang dipelawa, berdesup aku bersiap. Ini rayaokay, mana sama dengan baju yang beli tanpa motif untuk dipakai time raya. Bila puas kena desak, kena pujuk setuju lah jugak nak shopping untuk dia. Tapi cerewetnya ya amat. Dari tengahari hingga ke petang. Keluar masuk 3 shopping mall, belinya sehelai je. Penat achik tau.

Ada nanti aku pergi je Sogo belikan t-shirt untuk matching dengan dress dan kurung aku. Tu je kot kaedah yang terbaik.Tapi dia kata 'tak payah lah'

Takpelah, kang kalau laki bini kaki shopping parah gak.

Tahun ni gak aku rajin terlebih buat kuih raya. Kebetulan tak menempah kuih readymade. Tempah sebalang je dari favorite seller. Takde pun berazam nak buat kuih raya ke apa. Tapi bila jumpa resipi mudah-mudah, simple.. tu yang terus bersemangat tu. Lagipun dah ada oven besar sikit kan, seronok sikit nak membakar. 1 adunan sekali bakar je. Takdelah nanti kena perli ngan penaja oven.

*dengar lagu raya pagi-pagi nak gi kerja, terus rasa tak sabar nak balik kampung

7 comments:

  1. eh sama lar perangai hubby kite..jenuh tau ngikut dia sana sini at last dapat selai jew..sib baik beli baju mama n anaknyer dia orait jew..maybe itu dah sikap seorang ayah kot lebih memilih agar tidak telalu membazir demi utk keperluan isteri dan anak..cewahhh

    ReplyDelete
  2. laki aku pun sama.. die kata baju banyak.. ewahh tapi kalau aku beli die pakai plak hahahhaha..
    tahun ni tema aku jimat hahah duet dah kering bayor downpaayment rumah huhu

    ReplyDelete
  3. ktowang laki bini terbalik pulak. bini tak beria2 tp laki pulak sebok bersoping baju berhelai2. emm tp bini lebihkan peruntukan kpd anak2 la thats why utk diri sendiri kurang hahaha

    ReplyDelete
  4. tahun ni kitrg xbeli baju raya..huwaa..pakai je mnyg ada..anak2 je beli kot sbb baju diorg semua dah sendat2..huhu...

    ReplyDelete
  5. mcm Naurah ler.baek nk beli pape utk dia tanya dulu nak ke tak.klu dia kata xnk xyah gatal2 nk beli.kang buat perhiasan aje baju tu -.-

    ahh..Naurah pon sgt ladylike. nak pakai dress2 aje skrg. lg kembang lg bagos. ade gambo princess lg bagos jugak. adoiii...anak aku...camne leh jg girly sgt nehhhh? sedih omak x dpt nk pilih baju anak ikot selera tskkk

    ReplyDelete
  6. kan..kan.. org laki ni
    bab ajak shopping baju mmg susah skit
    bab kete depa pantas je

    ReplyDelete
  7. tahun nie budjet utk mak pak kureng untuk anak plak dah terover lebih...huhuhu

    ReplyDelete