29 September 2014

Weekend with Eisya

Aku memang syukur Eisya dikurniakan rambut lurus. Senang aku nak jaga dan urus. Sebab aku ni takdelah rajin sangat. Eisya pulak jenis punyalah marah kalau aku nak ikat rambut dia. Dah lah jenis kuat berpeluh. Rimas aku tengok. Nasib baik kalau bawak gunting rambut kat kedai tak buat perangai, diam je duduk atas kerusi tu. Memang dia ni, dengan orang baik sangat perangai. Dengan ibu abah..urut dada dibuatnya.

Last dia potong rambut masa bulan puasa hari tu. Betul-betul pendek aku potong masa tu sebab serabut tengok. Masa tu duduk kat kampung, lagilah tak terurus. Berpeluh sakan kepala sebab asyik main kat luar je. Sudahnya, aku bawak gi kedai..potong pendek-pendek. Lega mata. Ni dah nam masuk 3 bulan, rambut dia dah mula tutup mata semula. Maka, marilah ke kedai. Dah tadika kan, sangat tak sesuai nak serabai-serabai. Nak ikat tak bagi.

baik je. dengar je cakap kakak tu. tapi boleh lak sambil gunting rambut dia makan biskut. 

tekun sungguh Elma tengok kakak gunting rambut. Eisya dulu kecik-kecik pun rambut nipis macam Elma. Lepas setahun baru lebat.

Time gunting rambut ni, boleh pulak dia tertidur. Kelakar sungguh. Syiok sangat lah tu orang main rambut dia. Tapi yang aku geram, turun je kerusi aktif bukan main. Balik rumah pun tak reti nak tidur. Keje menyepah rumah je. Suka hati lah. Sekarang memang aku redho je, buat-buat tak nampak rumah yang macam tongkang pecah. Dia tidur kang baru aku kemas. Tak pun, biarkan aje.

Pastu asyiklah berzikir kat telinga aku 'ibu, jomlah buat kek' sambil hurung kertas muffin tu ke hulu-hilir. Selagi aku tak kuarkan mixer selagi tu 'ibu...jom buat kek' Yelah..yelah.. Jom. Gigihlah melayan anak dara buat kek. Beriya nak ayak tepung, nak beat telur.. Bukan main seronok dia. Dapur bersepah pun ibu senyum je lah.

Eisya berambut baru dan cupcakenya. 
Gegar-gegar gambar sebab mulut dia tak henti-henti nyanyi lagu birthday untuk abah. Bukan birthday abah pun, tapi dah namanya anak abahkan. Asal ada kek, birthday abah *sentap ibu Cha* Bila tanya birthday ibu tak nanyi pun, selamba dia jawab 'adik kan anak ibu, adik lah nanyi

gigih aku keluarkan cupcake tier ni semata-mata nak susun cupcake. hahaha..macam kan ada tetamu je. Takpelah, bagi can lah. Kalau tak bila lagi nak guna kan. Dah beli, kasik pakai lah.

*arini bawak kek ke nursery dan office, biasalah buat kek kat rumah tu bukan makan sangat pun. kang aku tengok tak habis-habis, aku sental, pastu termenung tengok weight scale.


No comments:

Post a Comment