07 September 2012

Kisah Raya Lagi - layan

Raya ke-3 kami sekeluarga berpindah ke Pahang. Beraya di kampung 1 lagi. Seronok ada banyak kampung. Dan perbezaan jarak antara Johor dan Pahang, adalah masih mampu diterima untuk diredah. Andai kata, kampung aku kat JB, kampung Ekwan kat Jitra.. Pikir 2,3 kali jugak kot nak beraya kedua-dua kampung. Tapi kalau cuti panjang macam kami berdua ni, redah jugak kot. Hal bajet, pepandailah kau urus sana. Selagi orang tua ada ni.. apa salahnya gembirakan hati mak ayah. Kang dah takde, menyesal tak guna.

Bertolak pagi, petang sampai. Tu laki aku pecut tu. Sikit-sikit potong, tak boleh nak lelap biji mata aku. Eisya gak yang seronok. Boleh lak dia nenyak tidur dalam kete terlompat-lompat gitu. Ke dah immune Cha?? (:

Bila sampai kampung, terus aku tanya Ekwan 'apa agenda kita esok yang?? nak raya mana dulu??' Achik kaki jalan ok. Jangan suruh achik duduk rumah lama-lama sangat, nanti achik meroyan. Tu yang time pantang dulu pun curi-curi gi Jusco. Dah lah frust tak dapat ikut mak ayah beraya umah sedara kat Bahau, maka sila pastikan jadual raya saya padat. Lagipun, kan misi raya ni nak kumpul duit raya Cha banyak-banyak.. Nak keuntungan berlipat kali ganda dari modal yang disalurkan. Hahaha.. tak senonoh, ada niat tersembunyi.

Eisya dan pakcik makcik. Sebelah rumah je. Sarung selipar, 2,3 langkah dah sampai. Tu kadang Eisya selamba kaki ayam je naik umah Tok Chik dia.

Demi isteri tercinta. Sampai ke Temerloh dibawa beraya. Bertemu sahabat dirindui. Terima kasih. Lama dah tak jumpa Reen. Last masa birthday gathering kat Shah Alam tu lah. Memang still in contact, tapi tak sama ok dengan bersua muka. Tu yang amik kesempatan bertemu dikala dia pun ada kat Temerloh. Lagipun aku tak berkesempatan nak gomol Luqman puas-puas. Asyik mengeram tatap gambar je. Maka, terimalah kedatangan kami ye.

apsal kita gelak sakan ni weh?? luqman pun heran ok

anak hadap tablet. mak godek henpon. bapak godek kamera. bagus lah tu. Fahrin?? Fahrin berlari riang ria di luar rumah.

Lama gak lepak kat sana. Boleh bertahan lama sebab laki kami senegeri, pastu sama-sama suka main kamera. Ekwan kalau jumpa Farid memang dok menyerap ilmu je. Dapat lah aku nak borak lama-lama ngan Reen, habis air satu jag. Reen makin glowing ok. Jeles aku ngan kulit muka dia. Bersih, licin, mulus je. Aku je yang berjerawat. Geram.


Selamat Hari Raya Reen. Jumpa di KL pulak ye.

3 comments:

  1. jauhnye dayu jumpa reen hehehe... raya ni la time ita nak ziarah rakan2 kan dayu?? walaupun jauh penat tapi best....

    ReplyDelete
  2. awat xlajak ke kuantan trus? sejam je lg haaaa

    ReplyDelete