04 September 2012

Raya: Disebalik tabir

Aku sampai Johor hari Jumaat. Dapatlah tolong serba sedikit persiapan raya kat kampung. Dapat berpuasa sehari bersama mak ayah. Dapat sama-sama gi shopping bahan nak memasak untuk raya. Dapat anyam ketupat dengan mak. Terus bertambah teruja nak beraya. Lagipun mak aku dah beria telefon tanya balik bila, suruh balik awal sebab adik laki aku yang selalunya jadik orang kuat dia tak beraya bersama tahun ni. Lagilah aku nak sampai awal kat kampung.


bukan main seronok budak tu dapat 'menolong' opah dia masukkan beras dalam sarung ketupat. orang dah siap 5, dia sebijik pun tak siap. pastu mulut asyik bising 'cha buat!! abu ngok, cha buat'

Kat kawasan rumah aku ni memang meriah budak-budak main mercun, main bunga api. Seronok Eisya tengok orang main bunga api, nak join tapi penakut. Bila dengar bunyi mercun, lagi kuat dia peluk. Tapi bila bawak masuk rumah marah. Nasib baik atuk abah rajin nak melayan.

Suasana malam raya. Rajin adik-adik aku pasang pelita. Meriah je rasa.

Esok pagi punyalah liat nak kejut anak dara aku bangun. Yelah, member tidur entah pukul berapa. Selalu bangun pukul 8/9.. ni pagi-pagi dah kena kejut harus mengeliat je lebih, mata bukaknya tidak. Puas aku gosok-gosok pipi 'Cha.. bangun Cha. Kita nak raya.. jom mandi' Puas lah jugak aku kejut, sampai abah dia balik sembahyang raya baru nak bangun tinggalkan katil. Alhamdullilah..mood dia sangat baik di pagi raya. Suruh pakai baju kurung, rela hati je hulur badan. Lagi-lagi bila tengok baju dia sama dengan baju ibu 'sama.. baju abu sama baju chacha' Alahaiii.. seronok tengok dia kecoh macam tu.

Kalau beraya dengan 2 anak mesti lagi seronok kan..

3 comments: