13 May 2015

Lawatan Sambil Belajar Eisya

Selalu tau macam ni, event anak-anak tapi mak yang teruja entah macam apa. Nasib baik kebanyakan mak-mak moden zaman sekarang ni semua perangai kebanyakannya macam ni. Takdelah nampak aku over sorang-sorang. Jumaat lepas, tadika Eisya buat lawatan ke Farm in The City dan Balai Bomba. Eisya memang tak sabar, tiap hari balik sekolah tanya 'Esok ke ibu nak pergi fire station?' Heboh nak gi balai bomba, petting zoo tak kemaruk sangat. Mungkin sebab dah pernah pergi atau sebab cikgu kata nak tengok binatang, takde lah dia hairan sangat. Balai bomba kan tak pernah pergi lagi. Tu yang excited semacam tu.

Malam sebelum lawatan senang je aku suruh tidur, bangun pun pantas je. Takde lah nak kena pujuk-pujuk bagai. Elok je bangun, mandi pakai baju sendiri semua. Berkali-kali jugak aku pesan 'Eisya, nanti dengar cakap teacher tau, jangan lari-lari, jalan dengan kawan-kawan' Saja pesan walaupun aku yakin yang dia akan behave. Eisya kan kata cikgu dengar sangat, patuh bebenor. Semua cikgu cakap betul. Dengan ibu abah je dia berani menjawab. Yelah, at least dah bagi pesan. InsyaAllah, selamat semuanya. 

Pagi tu bila hantar dia ke sekolah, 2 bijik bas dah menuggu tepi sekolah. 

Hari ni teacher dah upload semua gambar ke Fanpage NurKids. Seronok tengok budak-budak reramai macam tu. Jangan pimpin tangan, pegang bahu. Elok je dengar kata, kalau jalan ngan mak ayah. terjerit-jerit mak kau. Ada lah jugak 3,4 keping gambar Eisya dalam banyak-banyak tu. Ralit aku layan gambar trip budak-budak ni.

Sepeti dijangkakan. Mesti nanti huru-hara tudung dia. Takpelah Cha.. Budak 5 tahun tudung gini gaya comel je. Kalau 25 tahun macam ni, orang geleng kepala.

Beriya gak dia cerita malam tu, dia kata puas dia nak tangkap fish tapi semua tak dapat. Tecaher je dapat tangkap fish besar. Hahaha..semua ikan lari Cha tengok korang ramai-ramai depan kolam tu.

Akhirnya, tanggal gak tudung dia. Berpeluh-peluh hah.. Cikgu siap kepit kotak tisu tu.. Huhuhu..

Wahhh..kagum tengok gambar budak-budak ni pegang ular. Eisya ni kira takut-takut lah ni. Hujung-hujung je dia sentuh. Tapi Eisya kata pakcik bomba tu kata kalau tak pegang tak dapat naik fire truck, Chacha pegang lah. Snake tu tak gigit pun. Berani anak aku. Kalau aku, belum tentu aku pegang kot. Geli.

Ni gambar paling jelas dan paling aku suka. Kalau tunjuk kat Eisya ni, mesti dia minta tengok semula berulang kali. Seronok dia dapat main air. Menurut citer Eisya 'Chacha padam api ibu..' Oklah, ibu caya lah, walaupun ibu rasa sebenarnya korang main tembak-tembak air je pun.

Kena kumpul semua gambar-gambar zaman tadika Eisya. Dari gambar kat Tadika Temanku. Nanti dah masuk sekolah kebangsaan, boleh photobook kan. Untunglah budak-budak sekarang dapat mak over macam aku. Lepas ni ada hari sukan pulak, tapi lepas raya. Cikgu nak training budak-budak ni dulu. Amboii, macam nak masuk SUKMA je pun cikgu punya semangat.

*gambar budak Eisya ni dah berpuluh ribu kot..

No comments:

Post a Comment