01 May 2012

Eisya is 2!!

Berbulan la dari lanya aku rancang majlis untuk Eisya ni. Kalau aku kata dari bulan t9 tahun lepas, silalah jangan kata aku over. Tapi banner birthday tu memang aku dah buat dari tahun lepas. Banner tu 100% DIY, tu yang siapkan awal-awal. Risau nanti masa tak mencukupi. Tapi difikirkan balik, ye kot, macam melampau pulak aku punya semangat buat preparation nak sambut birthday anak.

Kalau dia kawin nanti, bayangkan lah camne sibuk aku agaknya (:

Eisya lahir 20hn April, tapi aku saja pilih tarikh 28 April untuk adakan majlis sambutan harijadi dia sebab nak lepaskan tarikh penerimaan gaji dulu. Bila dah gaji, baru seronok nak buat makan-makan. Boleh berbelanja dengan tenang. Tapi terlupa la pulak, hujung minggu tu adalah cuti berangkai. Orang banyak sambung cuti. Ramai yang tak dapat nak memenuhi jemputan. Tapi tak mengapa, kami faham. Dan Alhamdullilah, majlis tetap meriah. Rumah tetap padat.

Majlis bermula jam 2 petang. Seawal 7 pagi aku dah bangun. Sedar-sedar terus masuk dapur. Badan memang letih tak payah cakap lah. Aku memang expect dah, tapi aku tetap rajin nak buat sendiri semua, masak semua benda sendiri. Aku macam yakin aku boleh buat. Dan syukur, aku berjaya siapkan semua sebelum 1 tengahari. Memang itu target aku.

hampir siap untuk menyambut tetamu, tapi tidak sepenuhnya. kelihatan pengantin, eh silap birthday girl yang masih belum mandi sedang membantu menyediakan pinggan 

Tetamu batch pertama adalah officemates sekalian. Memang terbaik, aku beriya bila dengar pintu kena ketuk ingat Ekwan yang balik bawak ais, rupanya.. hah amik kau, penuh orang depan pintu. Terkejut achik, dah lah ngan tak salin baju lagi. Terus gabra. Tapi officemates kan.. selamba lah aku suruh layan diri sendiri. Siap dikerah tiup belon lagi. Terima kasih ye. Jasa kalian amat dihargai.

tukang rasmi makanan. silakan jadik food tester achik. mana tahu ada yang tak cukup garam ke, sempat lagi nak adjust mana patut ni

Menu pada hari tersebut adalah: Nasi ayam, Balognise Spaghetti sebagai menu utama. Desert kita ada Cream puff, cheese tart dan coklat chip muffin serta vanilla mauffin. ada juga terhidang atas meja nugget dan sosej juga buah-buahan. 90% disediakan sendiri tuan rumah sampai dia sakit pinggang tengkuk segala. next time dia tak kan serajin ini. pasti dia kata

para tetamu menikmati hidangan. 

Aku plan nak buat cake cutting around 2.30 - 3.00pm. Tapi dah ramai yang sampai awal, pastu budak-budak pun ramai. Masing-masing dah nampak kek, macam tak seronok lak kalau tak potong kek dan bagi derang makan kek Maka, Ekwan pun panggil semua budak-budak kumpul.. Jom potong kek!!!

bukan main fokus Eisya potong kek

birthday girl comot (:

Majlis berlangsung hingga ke jam 7pm. Memang aku kata sampai pukul 6pm, tapi kalau dah orang sampai, tak kan nak suruh balik pulak. Harus lah jemput masuk sambil bagi senyuman paling manis dalam dunia. Yelah, orang luangkan masa datang majlis kita.. Tetamu datang membawa rezeki tau. Makanan pun ada lagi,    layan je lah tetamu. Yang datang pun kawan-kawan, bukan orang lain pun. Eisya dah seronok tengok hadiah banyak terkumpul kat ruang tamu. Dia dah macam tak tentu hala, semua dia suruh bukak. Mana yang tak bersampul, memang dia aim habis lah.

budak dah tak tentu hala tengok banyak hadiah keliling dia

hhhmmm... menarik!! bu, kak!! kak!!

Penat memang penat. Tapi puas hati. Malam tu kami 3 beranak tidur, tak sedar apa. Aku sedar pukul 5 nak bancuh susu untuk Eisya terus kemas sikit-sikit mana yang patut. Pastu aku pulak yang duduk mengadap hadiah Eisya. Rasa macam seronok pulak tengok semua hadiah yang Eisya terima. Rasa nak join dia main sama nanti. Dulu ibu tak merasa mainan best-best macam tu. Apa-apa pun, terima kasih ye.

Semoga kami sekeluarga akan terus dilimpahi rezeki, agar mampu lagi nak adakan majlis begini.

Dan semoga suatu hari nanti, bila Eisya dah betul-betul boleh mengerti, boleh memahami, dia akan hargai segala apa yang ibu dan abah dia buat untuk dia. Bukan nak mengungkit dengan anak, cuma nak dia tahu yang ibu dan abah dia sentiasa cuba mengembirakan dia. Memberi yang terbaik. Dan semoga anak kesayangan ibu ni akan terus membesar menjadi anak yang solehah, mendengar kata dan mampu membahagiakan ibu dan abah.

*for more pictures, boleh jengah FB ye, tak mampu nak upload semua kat sini. banyak sangat

6 comments:

  1. happy beday cha.. sorry dayu, kami x dpt dtg, balik ke johor kekdahnye...cuti panjang, hubby nk bk kg...

    ReplyDelete
  2. sakan ibu prepare birthday sampai setahun ey..kena start plan utk birthday rafique jugak ni..

    ReplyDelete
  3. Meriah sangat Dayu. Tabik spring kat hang sebab manage to do all seorang diri!

    ReplyDelete
  4. tahniah dayu..seronok tengok muka eisya.. nampak dia gembira sangat2...

    ReplyDelete
  5. Aku suka dekorasi birthday cha ni! Kalau aku tau jamuan ko sampai kol 7 aku serbu je rumah ko sebab aku memang adae je kat Klang tapi laki aku kerja pulak...

    ReplyDelete
  6. dayu mak paling rajin. bertuah eisya. semoga jadi anak yg solehah. amin.

    ReplyDelete