11 June 2013

Self Retreats.

Kalau aku diberi peluang pergi bercuti, memang aku suka. Kalau datang sekali dengan pakej holiday + shopping, lagilah aku suka. Akulah manusia paling gembira. Tapi takde semua tu pun aku suka dah, asal dapat tinggalkan KL ni sementara, dapat lupakan sekejap hal-hal keje pun dah buat aku happy tak ingat dunia. Bawak aku jalan-jalan, mandi laut kat Port Dickson pun aku happy dah. Senang sangat nak buat aku happy. Tapi kalau offer aku gi Bandung ke, Vietnam ke, Australia ke.. Lagi aku happy..

Aku perlukan percutian setiap tahun. Tak dapat banyak kali, sekali pun cukup. Tak dapat gi jauh-jauh, dalam Malaysia pun cukup. Tak perlu oversea trip sebab ternyata Malaysia lagi best.

Dan aku selalu anggap annual vacation itu sebagai self reward untuk diri sendiri dan keluarga. Hasil penat bekerja. Aku anggap tu retreat untuk diri sendiri. Buat perkara yang aku suka. Puaskan diri sendiri. Kalau ada yang beranggapan 'membazir je, berjalan sana-sini.. buat habis duit je' Terima kasih sebab prihatin terhadap status kewangan aku. Tapi aku sentiasa buat sesuatu ikut kemampuan. Aku takdelah sampai buat hutang dengan bank semata-mata nak bercuti-cuti sekeluarga. Aku travel hanya dengan tiket jualan murah oleh AirAsia. Takde tiket murah memang tidaklah aku bercuti naik kapal terbang. 

Benda ni semua lebih kepada kepuasan. Kalau kita mampu, apa salahnya puaskan diri sendiri. Iye, kita ni banyak keinginan, semua benda mahu. Ikut nafsu, aku nak gak ada sebijik handbag harga 4-5 ribu tu. Tapi aku tahu itu bukan dalam ruang lingkup kemampuan aku. Maka tolak tepi, pakai je bag Charles & Keith, pun stylo gak. Tapi bab bercuti ni, alhamdullilah.. aku rasa aku masih mampu. Maka, aku puaskan keinginan hati nak berjalan ke tempat orang. Tengok suasana baru. 

Dan sempena meraikan 4 tahun perkahwinan kami Mei lalu, kami ke Sarawak sekali lagi. Tapi kali ni kami tumpu kat Kuching je. 

Bersama trip partner kami seperti biasa, we had good times in Kuching. Walau Eisya agak cranky dan asyiklah 'abu, jomlah balik umah Chacha..' Dia penat sebenarnya, pastu takde pergi tempat-tempat yang khusus untuk dia. Tu yang boring tu. Masa gi muzium kucing dia tido, kalau tak mesti kecoh mulut dia. Sorry baby, nanti ibu bawak gi Aquaria ye. Tengok fish eh..

Mak Kucing.

Kuching bagi aku bandar yang sibuk juga, cuma takdelah sampai tahap sibuk macam KL kan. Tapi jammed di waktu puncak, semua tempat pun sama rasanya. Labuan yang tenang tu pun jammed time lunch hour. Tapi sebab kita ni datang sekali sekala, apa salahnya merasa jammed kat tempat orang kan. Tapi bila nak carik tempat makan pun macam susah, even kat tanah air sendiri, cuma berlainan kawasan.. aku jadik cuak kalau terpaksa ke negara orang. Mungkin lah tak susah, tapi bagi aku kat Kuching ni kekurangan kedai makan melayu. Sudahnya, balik-balik kami makan kat Kedai Kopi 'O' tu je lah. Nasib sedap, so nak layan selalu pun no hal.

Bila dah sampai ke Kuching, adalah mesti ke Pasar Serikin. Dah alang-alang, mesti lah singgah. Alah 40 minit je dari Kuching. Seronok shopping sakan kat sana. Kalau datang lepas hari gaji mesti lagi sakan. Nasib duit dah paras-paras hidung. Kalau tak penuh bonet kereta. Dan hasrat nak tengok orang utan kat Semanggoh tak kesampaian sebab kesuntukan masa. Kesian Eisya. Asyiklah sebut nak tengok orang Utan. Ok, ibu really have to bring you visit Aquaria.

Dan baru ku tahu ada pantai secantik ini di Kuching. Tapi tak planned untuk aktivit mandi-manda. Jalan-jalan sahaja lah.

Pasar Serikin. Destinasi mengempiskan beg duit.

Malaysia tetap best. Bestnya kalau dapat roadtour satu Malaysia. Looking forward for that. Next target is Penang!!!

**kalau aku rajin, aku buat lah full entry pasal lawatan ke Kuching ni. Kalau tak, maafkan lah ye.

No comments:

Post a Comment