20 June 2013

Pantai Damai/Santubong, Kuching

Kami adalah pencinta pantai. Pengemar laut. Kalau ke mana-mana, kami suka pergi tempat yang ada laut. Suka laut sebab laut sentiasa ada persekitaran yang menarik. Sangat best untuk dinikmati. Duduk lepak tepi pantai, muka kena tiup dengan angin pantai.. seronok weh.. Mandi laut, main ombak. Benda-benda macam ni tak boleh dinikmati kat tempat lain. Kat kawasan pantai je merasa semua ni. Tu yang masa nak gi Kuching, Ekwan beriya suruh aku survey dan carik laut yang ada kat Kuching.

Tapi disebabkan ketiadaan masa, tak sempat aku nak google. Tanya orang Kuching pun, derang pun tak tahu. Biasalah, kadang kita kadang bukan tahu sangat interesting places kat tempat sendiri. Sebab rumah adalah tempat paling best kan. Tapi bila sampai hotel, hotel ada sedikan maklumat tentang tempat-tempat menarik di sekitar Kuching. Dan Pantai Damai/Santubong ni ada tersenarai. Apa lagi, terus masukkan dalam jadual perjalanan.

Tak jauh pun dari bandar Kuching, dalam 40minit je. 

Disebabkan kami tak planned nak bermandi-manda, sekadar nak menikmati permandangan. Cukuplah sekadar menikmati permandangan. Mungkin lain kali. Kita duduk terus di Damai Puri Resort & Spa. Fuhh!! Kumpul duit banyak-banyak. Baru boleh merasa semua ni.

Gunung Santubong di Kejauhan

Laut dia memang lawa. Mungkin tak ramai sangat orang datang, so tahap kebersihan dia masih terkawal. Pemandangan kawasan sekitar dalam perjalanan nak ke pantai ni pun best. Hijau je mata memandang Gunung Santubong pun depan mata je. Tapi dari jauhlah. Tapi sepanjang perjalanan ni tak jumpa kedai tepi jalan yang jual goreng pisang, aku dah lah lapar time tu.

Indah. Nyaman.

sempat lagi posing amik gambar

-gambar nak lekat kat muka depan album percutian kali ini-

Kami ke kawasan pantai melalui Damai Beach Resort. Sesuka hati dan dengan selambanya masuk kawasan resort untuk akses ke pantai. Kebetulan masa tu ada 2,3 company tengah buat family day. So macam tak obvious sangatlah yang kami ni ala-ala menceroboh. Masa ni aku tak tahu lak ada kawasan khas untuk lepak-lepak kat pantai ni. Dah balik, baru tahu. Kena ke depan lagi, dekat dengan kawasan masuk ke Kampung Budaya. Lain kali memang kena google puas-puas sebelum berjalan supaya tidak kecewa kemudian hari.

indah sungguh ciptaan Ilahi

Eisya tak memberi kerjasama 

anak seronok jalan celah batu, pastu main pasir

bapak feeling photographer profesional (:

Duduk lepak-lepak atas batu tepi pantai, sambil gedik-gedik amik gambar. Memang seronok. Alah, mengedik dengan keluarga memang seronok.

1 comment:

  1. wah..damai!!.. lokasi kami honeymoon 5 tahun dulu..hihi best dayu.kalau stay situ..bangun pagi2..berkabus je kat gunung santubong tu...

    ReplyDelete