28 August 2015

Homemade Caramel Popcorn

Sedap giler!!! Peduli lah nak kata puji diri sendiri, tapi itulah hakikatnya. Popcorn buatan sendiri di rumah adalah sangat lazat. Puas makan anak beranak. Eh, tak puas sebenarnya sebab buat sikit, pastu semua berebut. Siap Eisya selamba arahkan aku 'Ibu pergilah buat lagi' Sesuka hati je, kalau buat popcorn tu semudah goreng kerepok ikan yelah.. Masa tu gak ibu kau bangun gi buat lagi. Tapi tak sesenang itu okay. Tapi takde lah susah mana pun. Keyword dia : Rajin. Tu je.

Homemade Popcorn telah menjadi viral di kalangan mommy blogger, so menjadi seseorang yang mudah terpengaruh, haruslah aku pun turut join sama. Tambahan pulak, lama dah beli jagung popcorn tu duduk je dalam peti ais. Maka, marilah kita tukar dia menjadi popcorn. Dah namanya buat sendiri kan, haruslah caramel tu aku pastika akan meliputi semua butir popcorn. Memang seronok lah makan rangup-rangup tengok Jurassic World. Tapi tu lah, sikit sangat, sekejap je dah habis.

My Homemade Caramelized Popcorn

Macamana nak buat?? Mudah je, apa-apa pun gi beli jagung dia tu. Aku beli kan Bake With Yen. Murah je sepeket tu adalah dalam 200gm kot, RM2.50 je. 
  1. Goreng jagung dalam minyak panas. Dalam seminit, jagung tu akan kembang dan meletup-letup bertukar jadik popcorn. Aku goreng dalam periuk sebab senang nak tutup. Kuali kat rumah aku semua takde penutup. 
  2. Untuk caramel: Masak 3 sudu gula atau ikut lah berapa banyak korang suka, sampai jadik gula hangus. Pastu masukkan sesudu butter. Pastu masukkan lah popcorn tadi. Gaul sampai rata. Siap.
Senang sangat kan... Boleh lah cuba. Elma memang suka sangat popcorn ni. Tapi dia lagi suka yang takde gula. Bagus. Suka mak kau. Popcorn ni nak buat sekali banyak-banyak pun macam tak best sebab takut dia masuk angin, dah tak rangup. Nak tak nak, silalah rajin kan diri. Petang-petang hari Sabtu tu, sebelum pasang movie, masuklah dapur goreng popcorn.. Goreng eh? Boleh lah.. 

1 comment:

  1. Salam. OMG saya hantu popcorn ni. kalau pandai buat lagi best kot. hari hari makan..hahahaha.


    Selamat hari merdeka!

    ReplyDelete