12 May 2011

Bukan senang nak jadik budak besar

2, 3 hari ni Eisya adalah asyik meragam. Nak tido merengek-rengek sampai kepenatan baru nak lena. Pastu tido pun tak berapa nak lena. Kejap-kejap merengek. Panas mungkin juga. Berpeluh-peluh tido. Sudahnya aku tanggalkan je baju. Tido la dia berlenggeng gitu.

Tapi aku yakin dia tengah tak selesa sebenarnya. Tengah sakit gusi sebab gigi atas nak tumbuh.

Dan malam tadi mmg paling maksima agaknya. Dia tak mahu menyusu, sakit agakya kalau nak menghisap. Sudahnya kena bagi minum pakai sudu. Laju je dia minum, macam kebulur pun ada aku tengok. Nasib baik bila suapkan nasik, roti semua dia nak gak telan. Susah giler nak tidokan dia, nak dekat pukul 11 baru lena. Tu pun lepas puas merengek. Air liur meleleh-leleh. Bibir pun merah je.

Alahai, susah kan nak jadik orang besar.

Tadi aku google-google, katanya Gripe water membantu menghilangkan sakit gusi budak nak tumbuh gigi ni? Sape ada pengalaman, boleh kasik share. Apa je korang buat nak tolong anak korang yang tengah sakit gusi nak tumbuh gigi? Aku kesian giler tengok Eisya malam tadi. Aku tahu dia tengah sakit gusi tapi aku tak tahu nak buat apa. Ada ke apa-apa gel yang boleh kita sapu nak bagi dia tahan sakit??

Pagi ni pun aku angkut dia gi opis sebab kesian nak hantar dia ke nursery. Risau orang tak terlayan ragam dia yang tengah sakit nak tumbuh gigi tu.

*balik nak beli gripe water la. cha pun selalu gak kembung perut

8 comments:

  1. siannya cha...ekceli dayu gripe water tue elok tau.....bagi le..confirm lepas tue tido lena....mun dah lm bg mirza gripe water kalau dier meragam nak tumguh gigi or kembung perut..oklah....

    ReplyDelete
  2. mase as anak as bby , suami as beli gripewater, untuk minom mase anak tengah maragam sebab kekagang kan bby mudah kene kembung perot , bagos gripe ni, nmpk la kesan die.

    gripe pon elok dibagi pada bby yg nak tumbuh gigi. tp anak as sejak die dok tumbuh gigi ni, xpenah pon bg gripe.

    ReplyDelete
  3. slalu dgr bg budak gigit teether yg dlm ada air tu. sejuk kan kejap. then bg die gigit..

    ReplyDelete
  4. tak silap fie ada orregel flavour blueberry ke grape untuk baby tgh teething ni.

    ReplyDelete
  5. aah reen pakai gripe water mase payin baru nak saket2 gusi nak tumbuh gigi. memang mase tuh dia xnak makan, xnak ape. meragam jek. bagi gripe water teros kebal! hahaha

    ReplyDelete
  6. Err, tak pasti pulak Gripe Water boleh hilangkan sakit gigi baby. Yang tau untuk kembung perut. Tapi betullah kot kalau orang yang mengasi maklumat tu kata camtu.

    Cepat2 baik Cha!

    ReplyDelete
  7. adusss..kesiannya...cuba dayu bg mkn/ mnum scott emulsion..ada mcm prasa skrng ni..elok utk prtmbhn gigi n tulang. ank sye dlu bg scott jer, alhamdulillah, x demam, x sakit..tgk2 gigi dh tumbuh...

    ReplyDelete
  8. misi ptg ini adlah mencari Gripe water!!! kesian anak aku nak tumbuh gigi pun sampai nangis2

    ReplyDelete