26 December 2012

Pemanggang Ajaib

Takdelah ajaib sangat, tapi memang memudahkan kerja.

Dah lama tengok orang ada pemanggang-pemanggang pemudah kerja ni. Samaada yang brand Cosway tak pun brand Ikan, Menang Glassware. Nak beli yang Cosway macam mahal sangat. Lagipun sebab dah ada grill pan kat rumah, keinginan aku terhadap pemanggang ni macam tak mendalam sangat lah. Masih boleh dikawal. Tapi bila member-member start cerita dan tayang masakan guna pemanggang ajaib ni, hati aku meronta-ronta nak sebijik Terus aku minta quotation kat FB.

Dan rupa-rupanya akak opismate lama ada jual pemanggang ajaib brand ikan ni. Lagi best, dia jual tak amik untung. Jual harga ahli. Maka dapatlah diskaun 25%. Wahh!! Achik memang suka diskaun. Maka, aku dapat pemanggang ajaib ni pada harga hanya RM97 sebijik. Apa lagi.. Kasik order lah. Terus order 2 bijik sebab ada member pun nak sebijik. Tiba-tiba rasa nak beli lagi sebijik untuk mak aku. Lagi-lagi bila dah cuba sendiri memasak gunakan pemanggang ajaib ni. Memang best.

Dapat-dapat je terus aku guna. Memang tak menyabar. Haruslah kan, nak lah merasa sendiri segala yang orang kata tentang benda ni. Apa yang ajaib sangat.

Pemanggang Ajaib saya. 


Masakan ke-2 yang disediakan menggunakan pemanggang ajaib.
Salmon grill with White Sauce, Calamari and Prawn grill atau lebih dikenali sebagai Seafood Platter. Sedap tahap maksima!! Peduli, terpaksa puji masakan sendiri sebab memang sedap. Dimasak tanpa minyak, healthy sungguh.

Yang best pemanggang ajaib ni, masa memasak adalah sangat sekejap. Seafood platter tu aku masak dalam 10 minit je, tu pun udang ngan sotong tu macam dah overcooked. Salmon tu elok je lah. Maybe lain kali aku kena masukkan udang ngan sotong dan sayur-sayur lambat sikit. Bagi ikan masak dalam 5 minit, baru masukkan udang sotong. Pastu baru masukkan sayur. Ok, next time boleh try.

Dan lagi satu yang best, makanan memang tak melekat walaupun memasak tak guna minyak. Senang lah nak membersihkan pemanggang ni. Seronok..seronok. Sekarang aku goreng ikan pun pakai pemanggang ni. Guna minyak sikit je. Less oils, tp tetap sedap. Lagi yang best, aku boleh goreng ikan sambil basuh pinggan. Biarkan je ikan dalam pemanggang dan aku boleh buat keje lain. Best. Berbaloilah beli benda ni.

Malam lepas aku panggang ayam. Aku dah marinated siap-siap. Balik keje campak semua dalam pemanggang dan aku boleh berlari atas Cross Trainer dengan senang hati. Dapat 5km (15minit) dinner pun siap. Seronoknya!! Dan semalam buat nasi ayam, aku sumbat je ayam sekor dalam tu, bukak api paling slow, cukup 20minit ayam aku masak. Memang sangat mudah.

Jadik surirumah bekerja sekarang ni memang agak senang lah.

22 comments:

  1. wahh boleh menjaga kesihatan secara tak langsung kan

    ReplyDelete
  2. mmg best kan pemanggang ni...siap ade resepi lagi...heheh..tu yg aku paling suke....ade idea aku nak masak pebagai kan....jom memanggang....

    ReplyDelete
  3. eh xeea: aku buat seafood platter tiru idea kau lah ni

    ReplyDelete
  4. Yup. Seriusly mudah & cepat.

    Aku pun ada brand ni. Selama ni masak sosej, seafood platter n ayam yg dah potong2 je. Tak kusangka muat nak masuk ayam sekor?. haha, weekend boleh try lah buat nasi ayam.

    Thanks sharing!

    ReplyDelete
  5. memang serius senang dayu weh tp sampai la ni aku xbeli2..aku cakap senang sbb mak kt kg dh bli, asik la dok memanggang kejenya :)

    ReplyDelete
  6. wah...kira mmg ajaib la tuh...sbb mcm tiba2 eh da siap...da masak xpyh nk tunggu tgk siap boleh buat keje laen..seolah2 pemanggang tuh tlg masak utk kita ek?hehe

    ReplyDelete
  7. oit murah wei..akak ni tolak kt aku mahai gak rupanya benda alah ni..

    ReplyDelete
  8. aritu aku g langkawi nak beli pemanggang ni tapi x terbeli.. ni yg membuatkan aku membuak2 nak membeli ni.... menyenangkan keje ye dak??

    ReplyDelete
  9. sgt memudahkan keje
    silalah beli
    lg2 kalau gi langkawi.

    ReplyDelete
  10. Dayu, tak amik order ke? Nak join kelab pemanggang ajaib jugak. Heheheh. ;p

    ReplyDelete
  11. Waa..bestnyer nak jugak..terliur alynn tgk masakan dayu tuu..

    ReplyDelete
  12. assalam kak boleh sye beli kat akak?email sye ekk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan x nak tlg belikan, tapi akak pun beli melalui orang

      Delete
  13. boleh tlg belikan x?sis duk area mane ye?lau boleh COD je..

    ReplyDelete
  14. SIS....I MASAK AYAM JADI HANGIT..KNP SIS??DALAM XMASAK

    ReplyDelete
    Replies
    1. guna api paling kecik
      walaupun api kecik tp cepat je masak nya
      try semula ye

      Delete
  15. saya masak ayam aritu..konon nak panggang...tapi dia hangit dan tak masak kat dalam...sis ada any idea x

    ReplyDelete
  16. Salam, boleh tak saya nak beli melalui kawan akak tu?

    Add saya kat FB, nanti email yer. TQ

    ReplyDelete
  17. Salam Awak...
    Kawan awak tu jual lagik tak pemanggang ajaib ni macam harga yang dia cakap tu? Nanti boleh reply kat e-mail saya muzliani@gmail.com

    time kasih bebanyak.

    ReplyDelete
  18. Saya beli Happy call Jumbo Grill melalui qoo10.my free shipping dari Korea RM150.00 termasuk seal + free gift. Last week order lg happy call silicon tool/spoon/spatula/brush/ dengan harga RM 12.40 free shipping from Korea. Happy call Ceramic pot, free shipping tengah offer from RM 221.20. Berbaloi jugak beli melalui online

    ReplyDelete