07 February 2013

Pasar Kg Serikin, Bau, Sarawak

Kami kat Kuching semalam je. Esoknya pagi-pagi kami terus check-out dan menuju ke Sibu. Dalam perjalanan pulang ke Sibu kami singgah sebentar di Kg. Serikin. Abang ipar aku bawak singgah kat sini sebab aku nak beli tikar evamantic tu. Menjeles aku tengok tikar-tikar tu kat rumah derang. RM15 je sekeping kau. Kat KL ni punyalah mahal orang jual. Lagipun carik kain batik untuk mak-mak pada harga yang lebih berbaloi dengan kualiti yang sama.

Kami berjaya samapai ke sini dengan bantuan GPS dan juga sebab abang ipar aku sekeluarga dah pernah sampai. Kalau tak sesat jugak kot.

turun-turun kereta jumpa kedai jual tikar evamantic. tapi Kak Fatin kata 'ni beli kemudian, terus angkut masuk kete' ok, meh kita shopping barang lain dulu

saya kan pelancong. kenalah amik gambar (: nasib baik ada suami yang rajin layan kerenah bini dia. tapi lepas tu dia terus passed kamera kat aku.



Macam-macam ada jual kat sini, sediakan je duit. Harga pun boleh tahan murah lah. Mungkin sebab belum berjalan jauh kan stok ni. Kain batik, kain pelekat memang murah lah. Kalau yang harga 40-50 kat Jalan TAR, kat sana boleh dapat RM16 je. Tu pun sibuk kitaorang minta kurang lagi sebab beli berhelai-helai kan. Kain pasang pun boleh tahan cuma aku tak berkenan je. Corak dia tak berapa memikat hati.

baju budak pun ada. 

telekung pun murah. yang RM70-100 kat Jalan TAR, kat sini RM35 je. tapi sebab aku baru beli telekung, aku belikan untuk mak aku lah sehelai. dan sehelai telekung travel untuk diri sendiri. tapi bila try macam pendek lah pulak.takpe aku tau nak bagi kat sape (;

Kak Fatin sangat hebat bab meminta diskaun. (;

Pasar ni ada hari Sabtu dan Ahad je. Kami datang hari Ahad, tengahri pulak tu. Maka stok macam dah tak berapa banyak dan menarik. Tapi tu pun puas memilih. Dan Alhamdullilah, masa kami datang ni cuaca agak redup. Kak Fatin kata masa diaorang datang dulu punyalah panas tempat ni. Rezeki kami. Lagipun Eisya macam kurang sehat sikit, tiba-tiba selsema teruk dan macam nak demam. Dia letih kot. Asyik berjalan je, tidur pun tak puas. Tapi bila masuk kereta, pasangkan cd. Segar pulak dia. Drama lebih dia ni.

Masa nak balik sempat beli buah rambai. Lama sungguh tak makan. Sedapnya. RM2 je seikat. Puas makan.

Buah belimbing merah tu pun macam rambai isi dia. 

Lupa lak aku nak amik gambar bonet kereta. Penuh. Memborong sungguh. Tapi dah datang jauh-jauh kan, sekali sekala. Beli puas-puas.


5 comments:

  1. Aku g Kuching aritu tak sempat nak ke sini.. Sebab aku kat area Kuching jeks..Lagi pon aku cuma 3 hari jeks kat sana mana dan nak kesana sini.. Nanti aku nak g Sarawak lagi la..Nak menghala ke arah² sini pulak.. Diorg kata kalau nak barang baru/banyak kena datang pasar ni hari Sabtu pagi²..

    ReplyDelete
  2. elly tiap kali balik rumah mak mertua mmg xdapat singgah situ..sbb balik mesti kena hari raya tak pun bukan hari sabtu atau ahad..huhuhu kena bawak duit banyak2 ni

    ReplyDelete
  3. salam kenal...bolehlah kenal dgn saya (endy) dari pontianak saya pun buat jualan diserikin, tapi kebanyakannya menerima tempahan...yg akan diambil disana khas buat yg pesanan saya bagi charge murahlah kerana boleh sponsort khan...hihihihi

    ReplyDelete
  4. salam all experts. saya pun plan nak kesana nanti, tapi dengan kesal dan macam nak nangis, ticket saya on weekdays, jadi saya akan terlepas ke pasar ni, since you all tahu, pasar bau bukak ke pada hari biasa ya.

    ReplyDelete
  5. salam hiddayu.. nak tanya kat sana diaorang accept rupiah tak? thanks,

    ReplyDelete