19 January 2010

imaginasi terlampau

Mengikut pengiraan sendiri, sepatutnya skrg minggu ni baru 26 weeks, tapi last check-up (2 minggu lepas) nurse tu kata dah 26 dah, dan minggu ni 28 weeks dan aku perlu repeat scan sbb dulu masa scan uri kat bawah. So kalau kali ni scan, dia tetap kat bawah... maka.. siap sedia lah aku. Harap-harap tidaklah uri tu menutup jalan baby nak keluar.. mcm takut je nak kena potong2 ni.

Dalam hati punyalah seram nak beranak normal..pastu seram nak kena potong. Ingat ada option lain ke dayu weh???

Dan aku jadik makin seriau bila baca tentang komplikasi semasa bersalin yang bermacam-macam tu. Terus paras keterujaan tak sabar nak baby lahir, merundum turun. Rasa takut yang membuak-buak. Siyes takut ni. Walaupun biras aku dok kata 'anak 1st awak tak tahu pe, tak takut lah' Tapi aku tetap takut. Tu lah, terlebih rajin membaca lagi..

Dan bila terbaca pasal tumpah darah kat blog Azza. Otak aku tiba-tiba jadik kreatif tak tentu pasal. Mula draft skrip drama melayu tahap meleleh air mata. Lagi dasat, dia sambung buat keje kat umah pulak. Sambil masak pun boleh siap 2,3 babak. Waktu nak tido jangan kata, lagi mencurah-curah idea dtg. Bukan 2,3 babak, siap untuk seminggu punya episod. Laki aku cukup marah kalau aku suka pikir yang bukan-bukan. Tapi nak buat camne, otak ni mmg suka jadik kreatif bab-bab hal sedih+haru mcm ni. Pastu letak diri sendiri jadik watak utama, siaplah basah-basah bantal tu jadiknya.

Bagaimana nanti kalau aku tak berjaya dalam pertarungan mengadai nyawa tu nanti?? Bagaimana kehidupan mereka-mereka yang aku tinggalkan?? Anak yang tak sempat nak jumpa mak dia?? Aku siap imagine, anak aku duduk ngadap laptop mak dia ni tgk gambar2 mak ayah dia, pastu tanya kat abah dia 'mak mana??' Perrgghh..meleleh air mata aku jap.
Macamana suami aku rasa nanti 'dapat anak, hilang isteri'? Macamana hidup dia nanti?? Pandang anak nmpak muka bini. Lagi2 kalau muka anak tu saling tak tumpah muka mak dia.. Berapa lama aku akan ada dalam hati dan fikiran dia?

Ye..ye.. memang tak baik pikir yang bukan-bukan gini kan. Tapi dari dulu lagi, otak aku mmg suka sgt memandang jauh ke hadapan. Suka bayangkan benda negatif lebih dari yang positif.

*kena sediakan diri fizikal dan mental hadapi saat tu nanti

17 comments:

  1. kalo rajin membaca mmg mcm tu dayu, mira dlu pn cmtu.. ps baca, takut x tentu pasal... sib baik ms nk caesar dpt pujuk diri sendiri, prepare mentally dan support dpd hubby tu mmg perlu sgt2.. jgn think negative lah.. insyallah semuanya ok :)

    ReplyDelete
  2. dayu... org mcm sebak gak.
    aritu pon org ada citer pasal kes tumpah darah kat suami. dia leh ckp 'ala.. u relax2 je, tk yah pk2 sgt.. kang stress. mak i 7 kali beranak relax je'

    aduhai... :( kenapa laa dia tk leh nk selam hati ni.. huk huk *bantal basah gak*

    ReplyDelete
  3. kan..kan..kita bukan nak pikir negatif sesaje
    tp bila tiba2 perasaan tu dtg
    emosi tak terkawal, dlm keadaan macam ni mmg selalu pikir yg bukan2..

    ReplyDelete
  4. zuris pun masa bru2 dulu ada gak fikir camtu
    sampai ngigau2 lagi
    tapi,skrg dah ok.
    nak cuba lalui saat2 nie dgn tenang.

    insyaallah,takde apa2 lah
    jgn risau sgt ek
    ti susah hati,lagilah.
    kalau uri dayu still kat bawah,no problem lah.
    operate je.doc ckp kalau operate takde risiko sangat.

    ReplyDelete
  5. harap-harap semuanya ok. saya rindu 9 bulan saya :(

    ReplyDelete
  6. hi dayu, sedih plak baca entry kali ni. slalu happy2 je.

    itu dayu yg berfikir, atau hormone? hehe salahkan hormon lagi :D

    anyway, jgn terlalu risau ok. InsyaAllah semuanya akan dipermudahkan. Dayu kene tanam dlm kepala yg semuanya insyaAllah akan jadi mudah.

    Jgn pk jauh sgt ok :)

    ReplyDelete
  7. same la kite dayu, esp pas bace belog azza tu kan..pastu jumpe lagi belog2 lain..bukan saje pengalaman beranak ade, tp kehilangan yg tersyg..uhuks..bace sambey nanges2..pastu mule la terbyg episod2 drama cam dayu ckp tuh lam pale otak..wah..mmg sgt terlampau imaginasi itu..huhu

    ReplyDelete
  8. ala jangan la sedih dan risau..saya pun dah mula3 risau pasal uri masih kat bawah..dayu try la cari air penawar naik kan balik uri tu pada normal..
    Ingat jgn bagi dia urut but mintak air penawar je ok..Doa ye jangan lupa (ni cakap pada diri sendiri juge)

    HUwaaaaa sedih..

    ReplyDelete
  9. waarrggghhh...kena tune balik mood ni bagi tukar ke mood gembira
    sedih2 mcm ni..takde gembira la kan..
    tp nak buta camne
    otak kreatif tak kena tempat..

    ReplyDelete
  10. kakak,sinetron apa yang melanda akak ni? T_T jgn pk banyak sangat. kesian baby nnt kalau dia tau apa mak dia fikir.

    ReplyDelete
  11. dayu...ko buat aku takut...huhuhu

    ReplyDelete
  12. alaa...dayu, jgn lah pikir sampai camtu. sedih birtday daddy bace tau ;). kalau psl uri tu, tak silap yan boleh urut kan? betulkan kedudukan dia. cuba try tanya bidan2 kampung...

    ReplyDelete
  13. alaa...dayu, jgn lah pikir sampai camtu. sedih birtday daddy bace tau ;). kalau psl uri tu, tak silap yan boleh urut kan? betulkan kedudukan dia. cuba try tanya bidan2 kampung...

    ReplyDelete
  14. w/pn sy xkawin lg tp ttp takut sbb selalu baca kisah2 mcm ni..tp pape pn dayu be strong ok! ni la dia kelebihan org pmpuan..

    ReplyDelete
  15. ishk2..I yang tak pregnant plak scary..be positive kay dear..mmg kena bersedia ke arah tu..at the same time tawakal kepadaNya semoga segala urusan dipermudahkan dan selamat akhirnya

    ReplyDelete
  16. dayu..doa banyak2 yek..maria dlu pn uri kat bwh gk mula2 tp wkt minggu ke 28 dah ok dah..sblm bersalin buat latihan pernafasan..insyaALLAH ok k dear..doa byk2..minum air selusuh..yg penting +ve sll k..

    ReplyDelete
  17. baik..baik..saya akan positif
    berdoa banyak2 agar smua akan berjalan lancar..
    benda ni smua bukan urusan kita kan yang nak tentukan
    usaha jelah biar dipermudahkan..

    ReplyDelete