21 January 2013

Bukit Aup, Sibu Sarawak

Bila ditanya 'apa best kat Sibu? nak jalan-jalan mana?' Memang agak sukar nak menjawab sebenarnya. Abang ipar aku samakan Sibu macam Subang Jaya. Boleh lah. Tapi aku tak duduk lama kat Sibu, maka tak boleh nak komen lebih-lebih. Tidur semalam dan terus ke Kuching. Tapi petang sebaik tiba di Sibu, kami dibawa ke Bukit Aup. Bukit Aup ni umpama taman-taman tasik kat KL ni lah, cuma berskala kecil. 

Sampai-sampai je anak aku dah nak terjun tasik tangkap ikan. Teruja melampau.

sibuk nak bagi ikan makan.


sangat seronok bagi ikan makan. ikan sangat banyak. 

banyak kan ikan. ni kat depan kitaorang, yang kat bahagian lain pun melambak. memang tasik ni penuh dengan ikan-ikan ni je. FlowerHorn pun ada


Dan merasalah aku kena paksa mendaki tangga hingga ke Sibu Viewpoint. Letih. Achik dah lah tak fit dan cukup berstamina. Tercungap-cungap ok. Tapi anak-anak sedara aku selamba je berlari panjat tangga tinggi-tinggi tu. Dan haruslah anak aku pun nak join sepupu dia. Dan haruslah aku temankan dia. Tak cukup berani aku nak lepaskan dia mendaki seorang diri.

Sambil teman anak, sambil menikmati keindahan ciptaan Ilahi.

Pemandangan Taman Bukit Aup, Sibu dari pertengahan bukit. Ni baru separuh pendakian. 

Berhenti amik gambar keluarga. Anak-anak dah tak menyabar nak sambung mendaki.

Akhirnya sampai juga ke puncak. Peluh usah ceritalah. Jarang bersenam, ginilah gayanya. Tercungap-cungap. Tapi aku panjat lah jugak view point tower ni, nak tengok bandar Sibu. Tak nak rugi. Entah bila lagi nak sampai kan.

control je ni. dia pun sama gak tercungap-cungap macam aku.


muka orang kepenatan. berpeluh-peluh. tisu lupa bawak. air tak bawak. letih. tapi bergambar, tetap harus.

Bukit Aup ni lawa, menarik tempat dia. Tapi macam tak berjaga sangat. Lagipun struktur dia banyak gunakan kayu. Nampak usang. Masa nak panjat tower ni pun aku cuak gak. Tapi redah je. 

plan view

dari tangga menuju ke bawah

Kampung Budaya 1Malaysia

Hah, depan Bukit Aup, seberang jalan je ada Kampung Budaya 1Malaysia. Boleh lah pergi minum petang melepaskan lelah kat situ, dan pastu jalan-jalan lah kat dalam tu. Masuk percuma je.

Ada je lokasi menarik di setiap tempat,sama ada diketahui dengan tidak je. Maka kenalah rajin bertanya. Tak pun google je. Sekarang ni macam-macam ada.

3 comments:

  1. kita dulu tinggal sibu tapi kalau orang tanya apa tempat menarik, tak tahu nak jawab apa..pernah perdi bukit aup ni dulu..

    http://www.anakkuanugerahterindah.blogspot.com/2013/01/pembekal-makanan-sunnah.html

    ReplyDelete
  2. lagi2 entri beb hehehe tak sabau nak baca entri baru nak tgk gambar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bercadang berbasikal di sibu dan mukah serta mudik sungai rejang selama 10 hari pd bulan oktober nanti. Ada kah cadangan dari puan untuk menjadikan perjalanan berbasikal saya lebeh menarik? Kalau ada kirim pandangan puan ke email armohd10@yahoo.com. Saya rashid dari petaling jaya meminati kebudayaan ethnic dan gemar mengembara.

      Delete