02 January 2013

Membasmi kutu

Sejak 2,3 minggu ni Eisya selalu mengaru kepala dia, pastu ngada kat aku 'abu..atal.. pale chacha atal' Aku tak syak apa-apa, aku budget dia rimas je rambut berpeluh sebab ligat sangat bermain. Dah lah dia memang jenis senang berpeluh kat kepala. Tapi minggu lepas makin kerap dia mengaru, tak berpeluh pun mengaru. Terus aku suspect kepala dia ada kutu. Dah la memang perkara biasa kan budak-budaka da kutu. Makin lah aku cuak. Bila selak-selak, takde.. Tapi masa kat kampung minggu lepas, lepas mandi bila check rambut dia.. ada beberapa elemen putih kelihatan seperti telur kutu di atas kepala dia.

Kesian Eisya. Patutlah asyik mengaru. Terus aku ajak Ekwan di carik shampoo kutu.

Aku suspect berjangkit dengan kawan-kawan kat nursery, tapi akak ipar aku kata mungkin jangkit dari anak-anak dia. Sebab 2 minggu lepas derang sekeluarga kana da datang bermalam kat rumah kami, pastu Eisya tidur dengan sepupu-sepupu dia. Tapi pedulilah dari mana dia dapat, yang penting nak kena basmi kutu-kutu tu. Walaupun setelah menyelak rambut Eisya dengan teliti sampai tertidur budak tu dan tiada kutu ditemui..selagi dia mengaru, selagi tu aku tak puas hati.

Ubat kutu beli kat Farmasi.


anak ngan bapak sam-sama baru bangun tido. sebelum mandi, marilah kita membasmi kutu atas kepala tu. walaupun macam takde, takpe.. kita cegah sebelum melarat.

sempat pulak bergurau senda 2 beranak ni. 

Kuat sungguh bau shampoo ni. Dah la macam menyebabkan rambut Eisya jadik keras. Sebotol ni untuk 2 kali guna je. Mahal sungguh. Sebotol kecik ni RM17. Tapi kalau berkesan takpe lah. Baru guna sekali. Eisya masih mengaru. Aku nak try guna kaedah tradisional la pulak.

Ada apa-apa tips/petua lain untuk hilangkan kutu?

*jangan berjangkit kat aku sudah.

7 comments:

  1. aqil pun ada kutu jugak. siap botakkan rambut dia, ingatkan lepas tu tak de dah. lagi parah jumpa anak kutu. lagi double parah bila berjangkit dgn ibu.. kita pki ubat kutu dari hospital tu pun org kasi. hehe.. telur xbyk tapi kena repeat selalu pki. once klu kat nursery dah ada, mmg susah nak hilang..

    ReplyDelete
  2. cha mmg gaye anak dare kemban n towel kat rambut tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..nasib baik tak terburai tuala tu.
      kalau tak seksi habis..

      Delete
  3. Kita pakai ubat kutu yang sama..Zara haritu pun ada kutu..Tapi diaorang kata pakai ubat ni untuk 4 hari berturut2..tapi kita guna lebih dari 4 hari..Alhamdulillah dah ok dah.

    ReplyDelete
  4. tumbuk bawah putih patu campur minyak masak. lumur kt rambut. peram lama sket...elok semalaman...esoknya sblm mandi sisir rambut guna sikat gigi halus.

    ReplyDelete
  5. dayu, selalunye akan berjangkit jgk based on my experience huhu.. same lar beli shampoo kutu yg tu. eh, blh guna 2 kali je ke? rase mcm blh guna byk kali. ke sbb rambut maira nipis hehe.. ibu pon tumpang sekaki :)

    ReplyDelete
  6. nak try yang guna bawang putih tu
    aku macam tak tahan bau shampoo ni, kuat sgt
    pastu rambut cha jadik keras
    takut rosakkan rambut dia.
    tp harap2 matilah segala kutu atas kepala dia

    ReplyDelete