15 July 2013

Empat

Apa nak update dulu ni erk..banyak benda nak citer ni. Huhu..takpe, kita mulakan dulu dengan kisah berpuasa di hari minggu.  Eh Sabtu lepas berjaya bersahur hanya dengan ESP dan kurma. Alhamdullilah, tak lembik di tengahari. Hmm,mmg patut diteruskan. 

Sabtu haritu berbuka sama-sama dengan akak Ekwan kat Bandar Sri Putra. Meriah menu kami. Macam-macam ada. Tapi aku tak bawak apa-apa, walau dah plan nak bawak Tiramisu. Tapi sebab dari pagi hingga pukul 3pm mengemas stor *yang ni citer lain kali* Sudahnya aku ketiduran dan tiadalah tiramisu untuk dibawa ke sesi berbuka puasa kami.

Tapi takde tangan kosong sangat lah, haruslah singgah pasar ramadhan. Tak kan nak bawak perut je kan. Tak bersopan sungguh. Giler meriah Param kat Bdr Sri Putra. Panjang giler gerai dia. Orang pun melambak-lambak. Nak parking pun susah walaupun dah pukul 7pm waktu tu. Seperti biasa, bila terlalu banyak pilihan mulalah tak tau nak beli apa. Sudahnya beli murtabak dan satay je.

Bila masuk rumah, tengok atas meja penuh terhidang pelbagai jenis makanan. Penuh meja. Meja 8 seaters tu, kalau meja kat rumah aku memang takde ruang dah. Pergh..meriah..meriah. Ni dah macam buffet ramadhan. Macam-macam ada. Ketat lah perut kejap lagi.

Menu utama: Laksa Utara, Nasi Berlauk berkonsepkan masakan melayu lama. Ayam goreng, Ikan masak gulai tempoyak, sayur lemak, pucuk ubi, ada cencalok, ada budu.. pilih je nak makan apa 

Pencuci Mulut yang pelbagai. Aku balun kuih lopis tu je. All time favorite kan.

Aku berbuka dengan laksa, sambil suap Eisya, suap mulut sendiri. Eisya sangat berselera makan laksa, semangkuk penuh dia boleh habiskan. Konon nak makan nasik lepas maghrib, lepas terawih. Tapi tengok Ekwan makan macam sedap je, isi lah sepinggan. Nasib baik berjaya kawal tak menambah. Kalau tak merasalah senak jap lagi. Kami terawih kat rumah je. Dan kemudian makan-makan lagi. Eisya pun repeat makan laksa, berselera sungguh dia.

Lepak-lepak, borak-borak. Pukul 11pm baru beransur pulang. Sampai rumah, kemas-kemas apa yang patut, buatkan Eisya susu dan tertidurlah kami anak beranak. Lena sungguh masing-masing tidur, sampai liat nak bangun sahur. 

dapatkah dagu berlapis tu hilang sempena sebelum raya?? kalau teruskan dengan gaya pemakanan begini, jangan haraplah.

3 comments:

  1. Replies
    1. ke-3?? takde sebab berbuka tapau nasi kerabu kat param
      jumaat super jammed
      sampai rumah 6.45pm, tak kuasa aku nak bersilat kat dapur

      Delete