22 April 2014

Bengkak Susu

Merasalah aku bengkak susu pada hari ke-3 berpantang. Uiihhh, sakitnya lah. Breast dh memang agak penuh pada hari ke-2 sebab Eiliyah memang jenis yang kerap menyusu tapi sikit-sikit. Breast dapat sign demand yang tinggi diperlukan. Tu yang penuh je tapi tak lah sampai membengkak. Tapi bila start berurut pada hari ke-3 tu, malam tu menjadi-jadi. Breast membesar dah macam buah kelapa dah. Keras. Padat. Sakit. Eiliyah pulak tetap menyusu tapi sikit-sikit.

Rasa nak je suruh Eisya tolong hisap. Tapi jangan harap dia nak. Eisya kata 'chacha dah kakak, ni susu adik'

Menahan je lah aku malam tu dan sentiasa berharap Eiliyah bangun menyusu. Alhamdullilah, dia tahu kot ibu dia kesakitan. Lamalah jugak dia menyusu malam tu tapi tetap tak surutkan bengkak susu aku. Aku try jugak pam, tapi tak keluar. Dahlah puting sakit bila aku try pam. Dah tuam, dh try massage smua tak menjadi. So aku assume mesti liang susu aku tersumbat. Try lah bersihkan..terbuka lah jugak 2-3 liang susu baru. Eiliyah pun makin pandai menghisap. Lama je hisap. Mungkin susu dah keluar laju skit tu yang dia seronok nak hisap lama.

Nyaris-nyaris aku putus asa nak breastfeed dia. Silap aku jugak yang tak prepare dari awal. Patut dari awal aku try stimulate breast, bersihkan liang-liang susu kat puting. Lagi-lagi aku ni dah lama stop menyusu.

Tapi Alhamdullilah, liang susu makin banyak. Susu pun banyak, tak bleh lambat skit. Bengkak lah. Tapi sian pulak kat Elma, terbatuk-batuk dia kalau menyusu time breast tengah padat. Rezeki Elma. Insya Allah, Kali ni aku akan lebih gigih dan dedikasi dalam breastfeeding Elma. Dulu time Eisya ilmu tak banyak. Aku pun malas usaha, redha je bila susu kurang. Insya Allah, penuhkan lah impian aku nak menyusu Elma selama 2 tahun ni.

1 comment:

  1. Seronok kan kalau susu meriah..alin berhajat nak menyusu kan baby selama yg mungkin..sama lar kite berdoa dan berusaha..semoga dipermudahkan..amin

    ReplyDelete