02 April 2014

Selera

Makin dekat nak bersalin ni, selera aku memang menjadi-jadi. Tapi ditahan-tahan. Ikut kan tekak, macam-macam aku nak makan. Alhamdullilah, aku masih boleh masuk dapur. Masak sendiri. Sebab memang kurang berminat nak makan kat luar. Dah tak tahu nak makan apa. Lagipun tak puas. Klau order tomyam tu, punyalah sikit isi dalam tu. Bawang je banyak. Tu pun RM5 semangkuk. Kalau kat umah, suka hatilah nak letak banyak mana. Puas isi perut. 

Aku lak jenis tak boleh tengok barang basah segar-segar depan mata. Kebetulan semalam ada pasar tani kat area opis aku ni. Ada lak orang FAMA bukak gerai. Tergoda weh tengok udang, sotong segar-segar. Pastu tergoda lak tengok ikan tenggiri. Belilah 3 keping. Dah terbayang nak masak asam pedas. Terus gi beli daun kesum. Rasa tak sabar nak balik, nak masak. Siap call Ekwan, pesan jangan balik lambat. Punyalah excited. Pastu teringat ada daging masak sambal dalam fridge. Tak sesuai lak nak makan ngan asam pedas. Terus tukar menu, Udang masak lemak cili padi.

Balik rumah, terus masuk dapur. Sebab mostly smua barang dh ready. Bawang dah blend. Sekejap je siap, nasik x masak lagi, lauk aku dah terhidang atas meja.

aku masak udang je. yang lain panaskan. sup tu memang aku masak untuk 2-3 kali makan. khas untuk Eisya. Frozenkan, bila nak makan defrost. Eisya susah sikit makan, bila ada sup ni laju. Nak masak tiap hari pun leceh gak, sebab dia akan jadik banyak. Aku ngan Ekwan memang tak bape gemar sup-sup ni. 

Malam ni asam pedas tenggiri lah menu kita. Aku nak campur sekali ngan ikan cencaru. Sebab terasa nak bawak bekal esok nya. Pastu terpikir gak nak goreng mee, sebab dah banyak hari mee kuning tu dok dalam fridge. Hahaha...rajin terlebih. Aku ni memang. Tak boleh tengok banyak barang dalam peti tu, macam-macam aku terfikir nak masak.

*ohhhooiii, tekak tak dapat lagi air kelapa weh

3 comments:

  1. sama lah... masa sihat dulu hari2 jalan ke ampang park semata-mata nak beli fresh vege dengan buah untuk anak. peti ais sentiasa topup dengan bahan-bahan tu. bawang kecik n putih tiap2 minggu kena beli sebab cepat habis... memang masak sendiri tu kepuasan dia lain macam kan? penat kerja tp balik rumah semangat je nak masak... hahahaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. makan panas2 kat rumah...telur masak kicap pun lazat. lagi2 bila laki bertambah nasi, anak lak makan abis semangkuk nasik. terus lupa penat bersilat kat dapur tadi.

      Delete
  2. wah..terliuqqqqq..tang udang tu..meleleh

    ReplyDelete