08 April 2014

Tak Cukup Nafas

Lagi 9 hari. Menanti tanpa sabar. Sebab aku memang dah sangat malas nak datang kerja. Datang kerja sekadar memenuhi tanggungjawab sebab sayangkan cuti. Sebab plan nak sambung cuti sampai raya terus nanti. Tu yang gagahkan diri bangun setiap pagi gi keje. Kalau time Eisya dulu aku dah lepak-lepak duduk rumah je time ni. Duduk rumah, mengadap tv, makan penuhkan perut sambil pantau pergerakan baby.

Dan yang membuat aku jadik makin malas nak datang kerja adalah sebab:

sebab TANGGA ni. 4 tingkat ok.. Opis aku kat atas sekali. Kat tingkat 4.

Setiap hari, aku kena turun naik tangga ni sekurang-kurangnya 4 kali. Sekali masa datang keje, tengahari kang turun makan. Pastu after lunch dan last masa nak balik. Kalau ada meeting ke apa kena attend, jadiklah 6 kali sehari. Kalau tak pregnant pun semput aku dibuatnya kalau memanjat tangga ni. Apakan pulak di kala perut besar bagai tembikai ni. Memang tercungap-cungap aku. Kadang terpaksa berhenti kat tingkat 2. Amik nafas, pastu sambung semula. Orang tengok pun kesian, tapi nak buat camne.. bukan ada pilihan lain pun. Panjat je lah..

Arrgghhh!!! 9 hari. Adik, bila nak keluar??

Aku pun ternanti-nanti rasa sakit nak bersalin datang menyapa. Malam-malam, tidur memang tak lena. Dengan Eisya kejut minta teman di bilik air 2 kali semalam. Dengan tak selesanya. Nak mengalih badan pun sakit-sakit tulang punggung dibuatnya. Lately makin menjadi-jadi sakit dia. Sakit kat ari-ari pun kerap. So apa tanda-tanda yang boleh aku harapkan. Memang tunggu turun darah atau pecah ketuban je lah ni. 

Alhamdullilah, adik baby still aktif kat dalam tu. Lagi-lagi malam hari. Dia memang. Siang-siang tak gerak sangat. Malam je..macam tengah bersilat kat dalam sana. Memang bukan morning person lah anak aku, ikut abah dia lah ni.

Last antenatal check-up ngan PPUM, next monday. 14 April 2014. Tengoklah apa kata doktor nanti. Nak tahan aku awal ke? Ke aku cuma perlu serah diri 17/4 tu..sebab nak tak nak aku kena deliver adik by 17/4 sebab aku ada kes kencing manis kan. Tak boleh overdue. Aku redha je. Demi kebaikan dan keselamatan aku dan baby. Doktor kan lagi pakar. Akur je lah. Tapi berharap sangat tak perlu hingga czer. Sebab aku nak sangat pantang bersalin normal. Sebab aku akan pantang sendiri kan. Kalau czer macam tak pandailah pulak nak urus diri sendiri. Kalau normal, Insya Allah boleh. Berdasarkan pengalaman masa Eisya dulu.

**dah time lunch, malasnya nak turun..

4 comments:

  1. eh kat mana pulak opis ko ni? mcm bangunan lama. bkn yg kat tepi stesen bas pekeliling tu ke? laaa hai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku dah pindah opis lah yun. dah setahun lebih..
      skrg kat JKR blkg bank negara tu hah..

      Delete
  2. insyaALLAH dayu..mun doakan dipermudahkan segalanya.....tak sabar nak tengok adik baby..

    ReplyDelete
  3. Semoga dipermudahkan untuk ko Dayu.

    Aku dua-dua anak memang pesen serah kat hospital lambat. sebab aku malas nak tahan rasa sakit contraction lama-lama kat hospital. kang terjerit ke apa segan dengan nurse ke doc kan. dua kali bersalin dua kali aku tahan sampai betul-betul sakit baru pi hospital. Time Raina sampai hospital dah 6cm. Time Raifa sampai hospital dah full 10cm. Tapi taubat pulak aku time Raifa tu 10cm dah sampai hospital dalam kereta rasa nak terberanak je nasib tak beranak dalam kereta hari tu. kekonon dah ada pengalaman anak pertama nak cool konon. sekali mendapat sampai hospital doc dengan nurse kelang-kabut tolak aku masuk LR aku yang termangu-mangu dah suruh push tak lama tu selamat keluar Raifa.

    lagi satu sayang cuti macam ko. selagi tak bersalin selagi tu aku gigih datang kerja kecuali aku malas aku amik MC. hihihi

    ReplyDelete