20 April 2009

Tukang Kapit atau lebih dikenali sebagai Pengapit/Bridesmaid

Ini adalah salah satu item yang harus diberi sedikit lebih perhatian. Item penting ni. Kalau takde 'Tukang Kapit' ni, boleh haru juga majlis nikah+sanding kita tu nanti. Secara tak langsung, boleh menimbulkan kecacatan kat majlis 'hari besar' yang penat dirancang berbulan-bulan tu, sampai stress2, sakit2 otak, siap bertengkar2 lagi ngan tunang tercinta huhu...*bukan saya..bukan saya*

Nanti sape nak tolong kesat2 air mata, nak betul2 kan veil yang tiba2 terlondeh kan..

'Item ko describe tukang kapit dayu, siap lah ko, aku kapit cukup2 nanti' - kata 'tukang kapit' saya bila dia baca entry ni
-baiklah... pengapit-

Kriteria memilih pengapit beza-beza setiap orang kan. Masing-masing ada sebab tersendiri, nape orang tertentu yang dipilih jadik pengapit.

Ada yang pilih adik sendiri. Senang. Mesti dia akan sentiasa ada di sisi. Tak kan nak menghilang lak time akak/abang dia tengah gugup+nerveous atau tengok bakal suami yang bakal tiba2 gagap bila ngadap tok kadi kan. Maka, kebarangkalian untuk pengapit tarik diri di hujung waktu adalah amat nipis. Tak sakit2 kepala nak carik pengganti.

Kalau pilih rakan-rakan dari golongan pengantin baru, mungkin kita tak payah susah2 nak kena sponsor baju. Pengantin baru mesti lah banyak baju sedondon kan. Kata dah jadik suami isteri, mesti baju nak kena sama kaler. Baru lah kononnya sehati dan sejiwa *harus kah??* Tak pun, suruh je derang recycle balik baju nikah derang dan siap sedia la pengapit lagi meletop dari pengantin *sadis*

Tapi hakikatnya, pakaian tukang kapit juga adalah mustahak. Baju derang kenalah padan ngan pengantin kan..takmo lah nanti sebab baju pengapit yang tak bersesuaian, habis rosak gambar pengantin... betul tak?? Tu sebab pengantin kena taja baju pengapit.. *seronok siot jadik pengapit*

I had choice mine. She is my dearest housemate who had spent almost 2 years with me in the same room. Yang telah melayan pelbagai kerenah dayu yang angin dia berubah ikut suka. Datang mood rajin, tiap2 hari dia kemas bilik, basuh bilik air. Datang mood malas dia, menjerit2 lah teman sebilik ni 'dayu!! lipat baju ko!!' Hahahah, ni yang selalu dia teriak. Tak pun 'dayu!!! bangun la' sambil terus dia tarik langsir luas2...
Amat berciri-ciri seorang ibu yang agak garang *bila angin kus-kus dtg menjelma* Dia juga sangat pandai memasak, sedap lak tu..

-terus mengodeh hardisk carik gambar roomate kesayangan-

Mana lak gambar bakal tukang kapit ni ngan tukang kapit En Ekwan erk?? Tak kan tak transfer lagi...*carik..carik*
Tak jumpe la pulak, lain kali la kasik expose. Cukup lah expose sorang ni je dulu..

Kenapa pilih dia??

Sebab dia kata'ok' masa i tanya. Tanpa banyak dalih dia bersetuju. Itu maknanya dia ikhlas *kan..kan.. sila kata ya wahai tukang kapit* Dan juga sebab dia boleh nak datang JB nanti *jgn ko claim duit minyak ngan tol sudah* Dan juga sebab dia dah banyak pengalaman menjadi pengapit. Mesti dah terror kesat peluh pengantin tanpa mencacatkan mekap kan..

Tapi yang paling penting, sebab dia sangat paham diri ini. Walaupun dulu masa kat UiTM kitaorg macam tak berapa rapat, walau sekelas. Tapi zaman keje ni, kami sangat rapat. Pe je rahsia dia yang aku tak tahu. Kalau nak sabotaj, dah lama dah boleh. Tapi baik punya aku simpan rahsia ko tukang kapit *heheheeheh*
'Rahsia ko pun banyak dalam cengkaman aku dayu' -tukang kapit ku berkata-kata lg
Dan En Ekwan juga rapat+boleh masuk ngan tukang kapit.. advantage di situ..

Maka sekali lagi, dipersembahkan 'Tukang Kapit Rasmi Dayu'

-sila lah siap kan baju anda segera ye. ada budget lebih aku tolong bayar, kalau tak, korang bayar lah sendiri ye..*mintak ampun, kawan ko ni kawin sgt lah budget*-

22 comments:

  1. Tukang kapit ini bernama aziah..ehehehe..kan dayu kan?nama die gitu kan?

    ReplyDelete
  2. pid:
    ko jangan lah kasik expose nama dia
    takde glamer lah ini macam..

    ReplyDelete
  3. Masa aku kahwin dari aku akad nikah,rumah pengantin perempuan sampai ke rumah aku, yg jadi 'tukang kapit'aku kawan baik aku jugak..tapi masa majlis kahwin aku , aku selalu jugak bertekak dgn dia..Ha3x itu lah persahabatan aku dengan kawan baik aku.yg bernama 'MAT KOOL'

    ReplyDelete
  4. owh mule lebey kurang..
    sesuai gtu..
    na pun pening ni,
    bab pengapit perem[uan dah jumpe,
    pengapit lelaki yg payahnye..
    semua jejaka2 kat luar sane pemalu..
    haishhhh..

    ReplyDelete
  5. my turn nanti agak susah lah. ramai sangat dah chop nak jadi pengapit. tak tau nak pilih yg mana. playsafe, kena pilih adik sendiri. tak nak sesiapa yg terasa.

    ReplyDelete
  6. putera bulan:
    org laki mmg suka gitu kan
    tu lah pengapit dia untuk smua acara,kawan habis baik dipilihnya..

    nano:
    hah?? sama ke muka kitaorg??
    ramai dh kata
    isskkk... sama sgt ke??

    amy:
    wow!! sgt seronok menjadi rebutan
    tapi betul gak tu amy
    kena pilih jalan selamat
    jgn ada yg terasa

    ReplyDelete
  7. semestinya mngambil tukang kapit yang close and dia lebih tgi dr sy.. hikhikhik.. spy sng pegang payung and kipas kan saye..hehehehhehe

    ReplyDelete
  8. yana nye pengapit ni xleh cuti hari nikah..abih ar..nk carik saper plk..aduh ni stu lg pening

    ReplyDelete
  9. siap sedia la cik kapit awk tu...suh dia practice dari skng lap peluh dayu..keh keh keh

    ReplyDelete
  10. muka akak ngan dia pun lebih kurang same je :D hehe
    wahh expose awai2 eh pengapit akak :D
    bagus2..

    selalunya org akan amek sepupu spapat akn? adik ke? :D

    ReplyDelete
  11. tukang kapit...

    1st time aku dengar perkataan ni dayu..

    wahh suruh jela tukang kapit bawak bf dia jadi tukang kipas ikhwan..

    ReplyDelete
  12. farhana:
    betul lah,kena pilih yg tinggi
    kalau tak cmne nak memayungi pengantin kan..

    yana:
    susah2 sgt pilih je adik sendiri yana
    tak pun sape2 yg sure available
    jgn pening2 kan paler
    byk hal lain nak pikir lg

    farhana lagi:
    huhu..idak nyer rajin dia nak practice dr skrg
    mau ditonyoh2 je muka ni
    *heheheh..mintak ampun tukang kapit*

    yonna:
    sama sgt ke muka akak ngan dia
    skit je kot kan..
    sepupu pompuan tak ramai la
    adik takde
    kena pilih kawan2 rapat la jawabnya

    ReplyDelete
  13. sha pernah jd pengapit sebanyak 3 kali...org kate jd pengapit nieh lambat kawen...agaknye lah sbb sha tak kawen2 sampai skang...

    dayu, sha tak bukak email sampai skang...sangat bz!

    ReplyDelete
  14. ermm..serba salah kalau nak pilih kawan-kawan..tambah2 kalo kita ni mesra alam..haha *perasan..
    so aku memilih adik aku sebagai pengapit so orang pun xboleh nak kata ape kan..kan? kan? =p

    **owh..tetiba plak aku menempek comment kat sini..haha
    **selamat berkenalan ye tuan punya blog. =)

    ReplyDelete
  15. dayu kejam suh pengapit buat bju sndiri..hahaha..

    ReplyDelete
  16. Fa kawin fa pilih kawan2 fa...
    Ada lah beberapa org...Lastly dapat lah yg comel, cute jadi pengapit fa....

    Nways semua berjalan lancar & skrg tggu giliran Cik Dayu plak....

    ReplyDelete
  17. jangan jadi macam wife aku sudah, pilih awal awal dia punya sepupu.tapi masa mengapit tu dia booleh joint orang rebut duit tol.pastu layan dj jawab soalan kuiz.tapi keje dia jalan gak la.yang pelik tu dia sempat curi tulang.hehe

    ReplyDelete
  18. YUZZ:
    bukan dah selalu guna ke?? heheeh, ke i je yg suka2 rosak kan bhs..
    huhuhuhu

    iyda:
    hahahaha
    kapit baik punya....

    sha:
    iye ke?? boleh pakai ke teori tu
    bukan kalau jadik pengapit, amik berkat pengantin ke
    patutnya lg cepat bertemu jodoh la sha..jgn caya sgt

    feela:
    it's ok dear
    selamat kenal juga. will give a visit to urs *dh gi pun*
    tapi kita takde adik pompuan
    so amik kawan je lah

    anil:
    bukan kejam lah anil
    kurang budget je
    beli kan kain, suh derang jahit sendiri..kira tajaan 50% je lah...
    huhuhu...sian pengapit saya

    ReplyDelete
  19. sesuai...tukang kapit yg dipilih....lps ni giliran tukang kapit pulak....dayu bila nk pos kad? da tak sabar nih!!!hadiah pun da ready.simpan telur pindang kat aku satu......zek

    ReplyDelete
  20. pengapit yun awal2 dah booking..seb baik la dorang terus setuju.lega

    ReplyDelete
  21. pengapit saya ari tu mula2, sepupu.. malam berinai dorang ada.. tp time sanding, tiba2 ada masalah teknikal lah plak, jd dgn gemuruh mencari pengapit..Finally, kawan baik masa kecik juga yg jd pengapit saya time tu.. nasiblah dia setuju trus tanpa byk soal.. sesak juga nafas time tu...aii pgalaman kahwin

    ReplyDelete