18 June 2013

Magnetic Board

Kalau berjalan ke mana-mana, asal sampai satu tempat baru, aku memang akan beli sesuatu sebagai kenangan dari tempat tu. Kalau tempat tu memang ada produce sesuatu yang memang locally made, dan mampu milik mesti aku beli. Kalau tak pun mesti rembat t-shirt, paling tidak mesti fridge magnet. Fridge magnet ni memang wajib lah. 

Tapi memiliki anak kecil yang super lasak, yang ingin tahu dan buat semua benda. Eisya adalah sangat teruja dengan segala fridge magnet yang terlekat kat pintu peti ais tu. Asyiklah datang mencabut pastu buat main campak-campak. Geram je aku tengok fridge magnet aku pecah, sopek sana-sini. Dah lah yang abah awak bawak balik dari Australia. Ingat senang nak dapat?? Kalau FM Port Dickson, awak nak baling campak kat dinding bolehlah ibu sengih je. Ini Australia nyer ok, entah bila dapat pergi nak beli FM baru nak ganti yang awak dh pecahkan tu.

Dari 5 keping, tinggal 1 je Eisya. Tu pun dah cacat skit.

Maka, sebelum semuanya hancur, baik aku selamatkan. Cabut dan simpan. Tapi apalah ertinya sekeping fridge magnet andai tak dilekat. Oleh yang demikian, terus otak aku ligat memikirkan alternatif bagi tempat melekatkan dan mempamerkan koleksi fridge magnet ni selain daripada pintu peti ais.Seperti biasa, khidmat Google digunapakai. Dan keluarlah pelbagai option untuk men'DIY magnetic board. Dan teruslah aku teruja. Lama tak buat kerja-kerja DIY ni.

magnetic board dari baking tray ini adalah menarik. mudah untuk direalisasikan. tapi macamana nak lekatkan kat dinding nanti.


magnetic board dari frame gambar. iye, ini sangat bagus memandangkan kat dlama stor tu melambak frame yang tidak digunapakai. kain untuk mendeco pun banyak lagi. 


Menarik!! Patut cuba ni.. Tapi mana nak beli sheet metal ni?? Hardware ada ke?? Sepatutnya ada lah kan *google...google*

Nak beli sendiri, mahal jugak rupanya magnetic board ni. Beratus harga dia. Laki aku punya cadangan lagi bagus, bernas sungguh lah kononnya. Dia kata 'kita tunggu orang buang peti ais, nanti kita rembat pintu dia..pastu pandai lah orang buatkan awak magnetic board tu' Kalau ye pun nak jimat, jangan lah sampai macam ni sekali sayang weh..

Kalau berjaya jumpa metal sheet ni, weekend ni boleh beroperasi. Then boleh kena goda suami kesayangan untuk tebuk lubang kat dinding dapur. Sukanya.. sukanya.

4 comments:

  1. kat ikea ada magnetic board. harga dalam RM45 kot. tp xleh lawan la cantiknya kalau DIY :)

    ReplyDelete
  2. dh tgk yg kat IKEA tu, kalau tiba2 aku malas, rembat yg tu je kot

    ReplyDelete
  3. kt umah tu berebut2 mya ngan adik dia nk main fm. letak tinggi2 dia panjat ngan kusi la pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasiblah kita ada anak yang terlalu tinggi tahap ingin tahu dia.

      Delete