29 May 2012

Singapore: Jalan-jalan tengok negara orang

Biarpun Singapura itu terletak bersebelahan sahaja dengan kampung halamanku di Johor Bahru, entah bila kali terakhir aku jejak kaki ke sana. Zaman kecik-kecik dulu kot. Zaman berkongsi pasport dengan mak. Pastu memang takde langsung aku masuk Singapore. Bila dah memiliki passport ni, haruslah dimanfaatkan sepenuhnya passport tu. Kebetulan lak mak ayah, adik-adik aku pun ada passport.. Apa lagi, jom!!

Jom kita gi singapore ramai-ramai!!

Pergi sehari je. Masuk pukul 10 pagi, keluar pukul 6pm. Memang super padat lah aktiviti. Super penat juga. Kaki kalau boleh menjerit, dah menjerit dah suruh berhenti. Jangan berjalan lagi. Tapi sebab gi tempat orang, tengok tempat baru. Penat pun peduli apa. Nasib baik mak ayah aku larat layan anak-anak berjalan. Tapi muka masing-masing memang jelas kepenatan. Sorry ye. Next time kita plan trip yang leasure sikit. Tapi unsur ekstrem tetap kena ada, kalau tak nanti tak terpahat di ingatan (:

Aku pergi Sabtu lepas. Kebetulan balik JB, so amik lah kesempatan ni berjalan-jalan anak beranak. Kitaorang gunakan pengangkutan awam. Memang tak nak bawak kereta masuk Singapore. Semua tak recommend. Dengan parking susahnya, mahal pulak tu. Lagipun bukan tahu jalan pun nak bawak kereta, sebelum kena saman tak tentu pasal. Marilah manfaatkan kemudahan pengangkutan awam. Lagipun boleh merasa MRT Singapore.

Gi negara yang nilai duit dia lagi tinggi dari Ringgit Malaysia memang sadis lah time kat money changer. Rate terkini adalah S$1 = RM2.41. Giler murah duit kita. Redha jelah, bila bagi RM500, dapat S$200 je. Huhuhu.. Amyway, tukar duit kat JB adalah lagi berbaloi. Aku tukar kat JB Sentral. Melambak money changer kat sana.

huhuhu.. dari 10 keping jadik 4 keping je

guna 2 keping je *jimat habis*

Aku memang niat nak sight seeing je masuk Singapore ni. Masuk nak beli fridge magnet dengan t-shirt Singapore. Hahahaha...Takdelah nak ke USS ke, Sentosa Island ke, Night Safari ke.. Tiada budget lah. Mungkin lain kali boleh lah. Kali ni cukuplah setakat jalan-jalan tengok negara orang je.

ni wajib beli ni kalau pergi negara orang

Jalan kat bandar Singapore memang sangat teratur bagi aku. Pedestrian facilities juga sangat best. Taklah aku rasa terseksa tolak stroller Eisya. Signages pun boleh lah. Takde lah sangat details sampai aku tak termangu-mangu nak carik jalan kan. Tercengang-sengang jugak kejap. Signboard yang penting tu adalah. Tahulah aku mana nak tuju nak ke MRT Station. MRT sistem pun lebih kurang sama je dengan sistem kita. Sistem kita lagi friendly kot. Train dia lagi bestlah, sebab lagi luas, lagi panjang. Tambang pun tak mahal mana, tapi sebab duit dia lagi mahal. Terasa lah jugak.

ke mana kita?? mana MRT ni?? 

Eisya mulanya macam takut, pastu sibuk nak turun,

Aku cuba jugak tak nak convert bila each time bayar pape, tapi otak ni tetap nak convert. Terus rasa mahalnya air mineral ni. Sedangkan S$0.80 je kot.

*orang kata, jauh berjalan luas pengalaman. so lepas ni ke mana kita??

6 comments:

  1. ahahaha ekwan muncung apesal tuh?? xpuas ati duit dpt sket eh

    ReplyDelete
  2. dayu, dina pun dah bertahun tak jejak singapore..last year dok aim nak gi USS..Tp hubby ckp tunggu rafique besar sket..=(

    ReplyDelete
  3. Asyik berjln jeeee kite ni..jelos mak tau..

    ReplyDelete
  4. USS tak berbaloi lah pegi ngan anak kecik
    tggu derang besar baru seronok

    sbb tu aku just jalan2 je
    *takde duit pun iye*

    ReplyDelete
  5. syioknyer berpeluang g singapore..dayu x buat giveaway singapore ker..? geram ler tgk FM tuu hahah..(gurau jew..)

    ReplyDelete