16 February 2011

yakin boleh

Secara jujurnya, aku Masih Belum Pernah Memandu Berdua dengan Eisya bagi jarak pemanduan yang jauh atau lebih dari 10 minit. Setakat ni, aku hanya pernah berdua ngan dia ke nursery yang jaraknya tak sampai 5 minit pun dari rumah. Itu sahaja. Lain-lain tak pernah.

Dan tak pernah juga keluar shopping grocery berdua sahaja dengan dia tanpa Ekwan. Tak pernah. Tapi kalau check-up bulanan tu memang selalu berdua je. Ekwan hantar dan tinggalkan je aku kat klinik, dah siap dia kutip semula.

Bab-bab keluar membeli belah, drive ni aku masih belum pernah mencuba. Jangan tak percaya, nak bukak, tutup stroller pun aku tak reti. Tak reti sebab tak pernah buat. Semua tu keje Ekwan. Dan bila diingatkan semula, rasa macam tak patut pulak. Eisya dah nak 10 bulan, tapi aku masih belum boleh berdikari, tak boleh survive kalau berdua je dengan dia.

Maka, untuk percubaan pertama ni aku nak cuba gi beli barang dapur berdua je ngan dia. Gi jauh skit dari rumah, gi area Mydin. Kalau ikutkan, takde la jauh mana. Tapi sebab percubaan pertama. Kenalah carik yang dekat-dekat, kalau ada pape masalah senang Ekwan nak datang rescue. Kalau ikut planned aku lagi dahsyat, aku nak suruh dia follow dari belakang. Tapi cadangan aku tak diterima, tak thrilled dia kata.

Kalau diikutkan Eisya tidak lah susah mana, tak kuat meragam. Cuma ibu dia je manja terlebih.

Weekend ni ada dinner gathering ngan kawan-kawan seuniversiti, dan kemungkinan aku kena berdua ngan Cha lagi. Ekwan tiada. Memang boleh nak pergi sekali ngan jiran sebelah umah. Tapi after dinner tu, derang macam ada rancangan yang tak sesuai untuk Cha join. Dah sah-sah la aku dah menganggu gugat waktu tido dia. Tak sanggup aku nak saksikan amukan anak sendiri. Mungkin aku perlu terus pulang. Kalau dah menumpang orang bagaimana mungkin.. itu sebab aku rasa aku perlu drive sendiri nanti.

Ohhh.. USJ ke Sg Penchala kat Damansara sana.. Mampu kah???

Harap-harap aku berjaya, jangan sampai berhenti tepi jalan sudah. Tapi aku rasa, kalau keadaan memaksa, boleh je aku ni.

*apa-apa pun, aku kena belajar cara nak bukak tutup stroller Cha dulu

16 comments:

  1. ai tetiap hari beradu tenaga, kontrol alfiy masa tgh drive. elok je tgh diam, tetiba toys jatuh la, pastu time tu la lapo nak susu, melalak kuat2 nak lepaskan diri dr car seat. sabo je la.

    btw, good luck dayu!
    mental kena kuat. heee

    ReplyDelete
  2. good luck dayu. practice make perfect wat. dulu ann pun x berani tp bila hubby dah tak ada kat sini terpaksa juga lah. so now dah okey. asal boring je angkut itu budak keluar jalan. tp area dekat2 je lah. ke KL tak berani lagi.

    ReplyDelete
  3. owhh dasattt..hehe
    tp mcm na yg dah biase ni pun slalu cuak gak tiap kali kluar brdua ngn dia
    cume kene stndby bahan2 yg bley melekakan dia,
    cm dia ske dgr azan,
    so cd azan slalu ade r,
    pastu mknn, yg ringan,
    tp ade jugak kdang2 semuanya xmnjadik,
    so benti ar tepi jln melayan kerenah dia jap..
    kalau agak2 jalan tu luas n xsebuk,
    na bwk je bg dia duk depan na pegang stereng,
    huhuhu

    ReplyDelete
  4. mesti boleh punya.chaiyuk2!!!
    tp...kalu dengan kysha,confirm tak boleh.berdua ngan daddy pun daddy kena drive sambil pegang dia.huhuu...

    ReplyDelete
  5. boleh boleh. usj dgn sg penchala tak jauh sgt kot. hehe.

    ReplyDelete
  6. xpernah jugk berdua ngn anak..car seat xpernah pasang walau ada..
    xready lg nk berdua jer ngn dia..apepun mmg kene belajar jugak..kot2 emergency ke ape kan
    gud luck

    ReplyDelete
  7. chaiyok dayu!!!!!!

    Bleh punye tp jgn non stop berckp ngan cha..
    pja slalu wat gitu la kat mikhail kalo nk jenjalan jauh2..
    pulau indah-sect 27 shah alam je pn..
    tp rs cm jaoh bangat n kering tekak..
    kuikuikuikuikuikui
    mainan plak selambak atas perut n kaki dia...
    biase nye dh penat dgr mak dia pokpekpokpek n nyanyi2...tdo je mamat tu

    n tank harusla penuh...biasenye dh siap2 pakai tudung...bagi nenen cukup2 dulu..

    tp ade gak skali dua yg dia nangis ngade2...maka terpaksala pja stop jap..n kalo dekat ngan pam station...p la beli vitagen ke pape yg patot...kalo x de pape kt situ...ku sua kn sj nenen dia tu...dh main2 jap...letak smule dlm car seat...pastu gerak cepat2

    sepanjang drive bersama mikhail secara berdua2an...hati mmg non stop berdoa2...jgn la dia wat hal...

    Kte kena kuat!!!!!!wahahahahahahaha

    ReplyDelete
  8. insyaallah bole dayu.. dont worry
    tapi yg penting stroller kena sentiasa ada.

    macam afni mmg kerap ke mana2 berdua dgn dani, lagi2 abah dia susah nak dpt cuti. kalau weekend abah die on duty, afni mmg bawak die g shopping berdua.
    kalo ada stroller senang, at least time kita tgh bayar, dia nangis, letak je dlm stroller dulu, so kita x kelam kabut. dan pastikan perut anak kita kenyang dulu. so xde la tragedi berhenti dkat hiway. gud luck =)

    ReplyDelete
  9. InsyaAllah boleh nurul mmg dr raina masih baby dah biasakan diri drive dan kuar berdua dgn raina. apakan daya dayu papa raina selalu kerja luar so kena biasakan diri ku ini juga

    ReplyDelete
  10. Mesti boleh punya! Hehe. Tapi kena bersedia dari segi timing. Time kena betul. And kena leka kan dgn bercakap2, or kasik dia toys mesti ok dalam car seat. Kita mmg mulakan dari lepas pantang dulu. Mmg selalu kena "pit stop" untuk BF baby walau dah BF siap2. Skrg baby makin ok duduk dlm carseat :) Gud Luck!

    ReplyDelete
  11. kte dh 2 kali nek keta berdua ngn adrianna.dari shah alam ke pantai dalam.tapi jalan ikut toll je la.shortcut sket kekeke.tips paling penting, make sure dia kenyang dlu hehe then sediakan mainan yang buat dia leka.sambil drive tu nyanyi2, ckp2 ngn dia.eisya ada ada lagu faveret dia tak?pasang cd lagu dia.insyaAllah ok kot.good luck :)

    ReplyDelete
  12. dayu..percaya atau tidak..sampai sekarang evyn tatau nak buka tutup stroller ammar..hihihi biasanya abah dia yang buat :P

    ReplyDelete
  13. maria pun tak pernah berdua dgn aqil..aqil tak nak dok dlm carseat..so kena dukung saja..huhu..sedih..

    ReplyDelete
  14. sy pon blom penah drive berdua ngan mya.even pegi dekat2 pon tetap nk kan papa dia.dan sila jgn malu mengaku tak reti bukak katup stroller anak sbb sy pon sama huhuu.penchala? dh dekat ngan umh sy tu.pekata tompang tido umh sy je mlm tu hihihi

    ReplyDelete
  15. ye..ye
    aku yakin boleh
    akan berusaha. jangan jadik manja sgt. kena berdikari skit
    ptg ni kita cuba
    heehehhehe

    ReplyDelete
  16. dayu mesti boleh nyer drive hehehe

    dulu masa raiyan 4 bulan aku dh angkut dia berdua hantar intan kat puncak perdana hehehe letak dlm car seat lg...eisha mesti bole nyer nak2 dia x meragam...aku ingt raiyan umur sebulan aku dh angkut g ikea...jalan tar segala gara2 mak bidan uat brjalan ehehe

    ReplyDelete