19 April 2012

COKLAT CHIP MUFFIN

Tadi malam tiba-tiba aku rajin nak gunapakai oven yang dah 3 hari tak guna. Semangat datang secara membuak-buak sebab nak try muffin tray yang baru dibeli. Mana boleh simpan, kena kasik try. Tu yang terus belek buku resipi sambil check bahan yang ada dalam stok. Eh.. almost semua ada. Maka, pilih yang mudah. Marilah meng'muffin. Itu yang paling mudah.

Dan Coklat Chip Muffin menjadi pilihan.

COKLAT CHIP MUFFIN

Mudah dan cepat untuk disediakan.Ini resipi dia. Silalah mencuba. InsyaALLAH, menjadi. Secara jujur, ini percubaan pertama ni. Alhamdullilah, elok rupa, elok juga rasa. Mungkin faktor buat dengan penuh rasa kasih sayang buat anakanda tercinta. Tu yang hasil pun memberangsangkan. Lepas ni kena masukkan IKHLAS dalam semua ingredients memasak.

COKLAT CHIP MUFFIN

Bahan A
  • 3 cawan tepung gandum -sila ayak 3 kali, kalau malas gunalah tepung superfine
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonate
  • 2 cawan gula perang
  • 2 cawan serbuk kokko
Bahan B
  • 1 cawan mentega -dicairkan
  • 2 cawan susu segar
  • 2 biji telur - dipukul sedikit (aku guna whisk je)
  • 1 sudu kecik esen vanilla
 Cara-cara membuat COKLAT CHIP MUFFIN ini:
  1. Satukan semua bahan B. Ayak semua bahan A kecuali gula perang.
  2. Masukkan bahan A ke dalam bahan B yang telah dicampurkan. Gaul rata
  3. Isi 3/4 muffin cup. Tabur coklat chip. Bakar guna suhu 190C selama 20-25minit. Ni depend pada oven masing-masing. Siap
 Sedap makan panas-panas. Lembut je. Tapi dah sejuk pun, Alhamdullilah masih lembut di dalam. 

*nak lagi cun sila jangan kedekut coklat chip, stok coklat chip aku tinggal sikit, tu yang ciput je aku tabur.
* aku saje bakar lama sikit, saje nak bagi yang bahagian atas tu rangup
* sangat sesuai nak dijadikan door gift muffin size S ni

3 comments:

  1. dah byk dah resepi blog ko ni dayu, sila buat senarai resepi kat gadget sebelah tu..:) senang nk klik.

    ReplyDelete
  2. Wokey..put in the goodies utk besday cha nnt k..make sure aku dpt 2 sbb ank aku ade 2..hihui..

    ReplyDelete
  3. okay..nanti aku rajinkan diri selongkar segala resipi dn letak kat tepi

    ReplyDelete