23 June 2014

Elma's 2 month check up

Aku memang tak niat pun nak bawak Elma check up dan amik vaccine kat klinik swasta. Aku lagi suka gi klinik kesihatan, gunakan kemudahan yang kerajaan dah sediakan. Selain free, aku rasa checkup klinik kesihatan lagi details. Tapi satu lah, seperti biasa silalah hadap segala kerenah prosedur derang dan siap sedia untuk habiskan masa separuh hari kat klinik. Masa Eisya, memang check-up gomen je dari sebulan sampai lah dia 2 tahun. So Elma pun aku planned benda yang sama.

Pagi-pagi lagi kitaorang keluar *tak pagi sgt lah, kul 8.30am gak baru keluar* Klinik Kesihatan Ibu & Anak Batu14, Puchong kami tuju. KKIA ni yang paling hampir dengan rumah. Pergi tanpa appointment sebab aku merasakan tak perlu. Bila sampai, klinik penuh sampaikan tak cukup tempat duduk. Aku gi kaunter menyatakan tujuan aku datang. Bila kata aku duduk USJ 1, terus nurse tu kata 'puan kena gi KK Taman Medan puan, kami tak cover area usj 1' Puas aku kata USJ 1 sebelah ni je. Lagi dekat berbanding kalau aku nk ke Taman Medan. Tapi beriya nurse tu kata tak boleh, aku redha je lah. Nasib dia cakap baik-baik dan senyum. Terubat gak kecewa aku.

Try lah call KK Taman Medan, ohh yang ni menyakitkan hati. Walau dalam telefon pun, geram aku. Dengan kereknya kata 'kena buat appointment dulu puan, nape tak buat awal-awal?' Takde sape pun bagitau. Masa aku bawak Eisya, walk-in je ke KK. Bila kata 'so macamana ni? Nak kena dtg amik appointment ke? Bagi thru phone je boleh tak?' Dengan suara nak tak nak dia jawab 'puan datang je lah pukul 1.30..baby dah 2 bln, kena lah cucuk hari ni' Hhmm, mana ada masa nak tunggu sampai ke tengahari. Ekwan keje. Maka, nak tak nak 'gi klinik private je lah yang'

Maka ke USJ Taipan lah kami anak beranak. Pusing-pusing jumpa 1 Klinik Pakar Kanak-Kanak. Huhu, seram gak nak masuk sebenarnya. Pakar kau..entah bape caj dia nanti. Tapi..masuk je lah. Tak cukup cash, kita swipe kad kredit abah. Hehehe. Ibu takde kad kredit.

Klinik lawa, orang tak ramai. Doktor pun ada 2 orang. Eisya pulak yang seronok bermain. Sampai menangis-nangis bila nak balik.


Dia pulak yang terlebih seronok main dalam klinik. Eisya, ni bukan indoor playground ye

Sementara tunggu giliran. Ini perkara wajib. Nasib laki aku rajin layan.

 
Melompat-lompat girang bukan main. Kejap lagi nak kena cucuk peha dik, jangan lah happy sangat.

Everything is normal for Elma. Dia sehat. Aku risau sikit ngan breathing dia, bunyi nafas dia agak kuat. Tapi Dr. Liew tu kata nothing to worry as Elma takde batuk, tak muntah-muntah. Dia check paru-paru pun normal katanya. Bila ngadu Elma tak berak dah hampir 2 minggu, sekali lagi dia kata 'takde apalah..u breastfeeding kan, just wait' Rileks je doktor ni kan. Ke mak-mak sekarang yang paranoid terlebih? Sambil-sambil sembang dia boleh cucuk peha Elma. Tak bagitau aku pun. Tiba-tiba menangis je Elma. Pastu dia dukung pujuk-pujuk Elma. Huhuhu... Tua dah doktor ni, bapak-bapak sangat gayanya.

oh..this is so cute. KKIA kena guna sticker ni lah, tak lah tempek dengan kapas dan soletap susah nak tanggalkan tu lagi.

Tiba-tiba rasa nak check-up Elma setiap bulan kat sini je. Huhuhu..boleh datang malam-malam. Doktor pun ok, nurse OK. Tapi bila tengok bil, oklah...kita check kat KK Tanglin je lah ye dik. Manfaatkan vaccine free yang kerajaan dah sediakan. Kita datang jumpa Dr Liew amik extra vaccine je lah eh.. Anyway, currently Elma is 5.2kg. Naik 800gm dari bulan lepas. Dr. Liew kata maybe boleh demam, tapi alhamdullilah. Elma is a strong girl.

My lovely 2 month 'young' daughter. Love you.

1 comment:

  1. Good gurl elma tak demam yer..syioknyer dpt g swasta..brp bayarannyer dayu? Elma tak berak 2 minggu..selagi elma kentot perut tak keras ok lar kan..tp hati ibu ttp risau kan dayu..

    ReplyDelete