05 June 2014

Suri rumah katanya

Merasalah jadik suri rumah sekejap. Sementara masih on maternity leave ni kan. Seronok mmg seronok. Banyak masa nak membelek rumah. Boleh main masak-masak. Elma pun baik je. Selalunya siang-siang dia tidur lena. Sempatlah aku nak memasak 1,2 lauk. Alah, aku ada banyak masa kan.. Bukan kena berkejar-kejar macam selalu. Tiap hari, bangun je pagi otak dah ligat memikir, apa nak masak. Mulalah bukak balik buku resepi chef hanieliza 1 hari 1 resipi tu. Carik idea. Muak gak kalau asyik ulang menu sama je kan. Hari ni masak ikan, semalam dah makan ayam.

Ikan Tiga Rasa. *rupa tidak menarik sebab ketiadaan daun bawang nak buat hiasan*

Sebab aku macam banyak masa, aku bagi resipi sekali. Bukan setakat gambar.

Bahan-bahan:
- ikan *aku guna ikan selar je
- tepung jagung (untuk salut ikan)
- bawang merah (hiris)
- bawang Putih (hiris)
- 2 inci halia (hiris)
- cili merah (hiris)
- sos cili, tomato, sos tiram

Cara memasak:
1. Salut ikan dengan tepung jagung dan sedikit garam. Goreng dalam minyak yang banyak sehingga masak dan kekuningan. Angkat dan ketepikan.
2. Tumis bahan yang dihiris hingga wangi.
3. Masukkan sos cili, tomato dan sos tiram. Masukkan sedikit air dan gula. Kacau dan biarkan mendidih.
4. Curahkan sos di atas ikan. Boleh dihias dengan daun bawang, cili merah dan tomato.

Senang je kan. Kalau nak masak ikan masam manis pun lebih kurang gini gak resipinya. Tambah nenas je skit. Tinggal malas dengan rajin je. Dah duduk rumah macam aku ni kena lah rajin kan.

*selak buku list down menu berbuka puasa..hahaha, giler advance

No comments:

Post a Comment