03 June 2014

I'm Free

Eh macam lupa pulak nak buat makluman kat blog. 

Aku dah habis pantang. Hoyeay, berakhir dah tempoh penuh pantang larang selama 44 hari itu. Walau hakikatnya macam tak pantang pun, aku tetap terikat dengan segala larangan okay. Nak keluar rumah pun tak boleh sesuka hati. Nak makan pun berkira-kira. Tapi bab makan ni still pantang gak lah sebab aku menyusukan Elma. Risau tak serasi meragam pulak perut dia. Masih kena try and error. 

Yang paling seronok, hari akhir berpantang jatuh pada hari anniversary. Memang double hoyeay. Tapi sebab Ekwan kena keje dan kena gi kedai pulak, takde lah celebrate beriya. Dia penuhi segala keinginan aku pada hari tu pun dah rasa bertuah dan puas hati. Lunch kat secret recipe,walau plan asal nak dinner kat Bora Asmara. Takpe, aku tuntut lain kali. Hehehe. Pastu gi Ikea beli almari baju anak-anak. Pastu gi hantar kain nak buat baju raya ke Cik Ani. Begitulah aku meraikan berakhirnya tempoh berpantang dan anniversary ke-5 kami.

Baru ingat nak selfie berdua, budak ni datang menyelit.

puteri sulung kesayangan yang tetap manja kededek.

Rancangnya nak gi Penang celebrate. Ekwan pun dah setuju tapi mengenangkan Elma, terus cancel. Elma mesti tak larat nak travel jauh-jauh. Balik dari JB ke KL pun dia macam tak selesa. Inikan pulak nak berjalan-jalan ke Penang. Takpelah, aku tahankan je lah keinginan dan nafsu berjalan aku demi keselesaan dan kesihatan Elma. Dia kecik sangat lagi. Kalau tak menahan sangat pun, aku lepaskan lah dia 6 bulan dulu. Bagi kebal sikit.

Jadik mak ni banyak kena berkorban. Kena pikir banyak benda, tak boleh nak pikir diri sendiri je.

Result selepas berpantang selama 44 hari?? Berat masih maintain di 67kg. Statik. Rasanya itu jelah yang mampu aku capai kot. Nak diet pun tak boleh, makan sikit pun tak daya. Sebab aku memang akan rasa macam lapar tahap kebulur kalau makan nasi sikit setiap kali lepas menyusu. Aku kena makan nasi selambak dalam pinggan, pastu sentiasa ada kudapan. Hhhmm...harapkan bulan puasa je lah nanti. Tapi tu pun belum tentu larat nak puasa..kalau dah gini gayanya. Tengoklah nanti. Tapi bila banyak baju-baju lama yang size M dah boleh sarung semula, seluar jeans saiz 30 tu pun macam longgar, haruslah aku kegembiraan kan. Baju-baju kurung moden yang jadik hiasan dalam almari pun boleh sarung semula, aku senyum gak lah walaupun berat hanya hilang 13kg. 

*pantang macam tak pantang, camne hasil nak gempak. padan muka ko dayu.

2 comments:

  1. happy anniversary dayu. wah sampai ke ikea ye raikan hari perbebasan

    ReplyDelete
  2. aku memang over..tu nasib baik ekwan ada keje kalau tak lagi panjang list idea aku (:

    ReplyDelete