13 June 2014

PooPoo

Hahaha...jadik Mak ni, macam-macam benda nak kena pikir. Semua benda. Sampaikan hal perkumuhan anak pun kena pikir. Bila anak tak membuang lama sikit mulalah runsing.

Sehingga hari ni, 13/6/14...dah 8 hari Elma tak berak. Last dia berak khamis lepas, tu pun lepas aku urut-urut perut ngan betis dia. Banyak dia berak lepas tu takde dah. Kencing je banyak. Tapi sebabkan dia menyusu susu ibu sepenuhnya, aku tahu tu normal. Tapi..tapi ni dah lebih seminggu ni. Masih normal ke?
Masa Eisya dulu, pun sama. Di waktu umur lebih kurang Elma ni lah. Tak berak 5 hari kot, aku ngan Ekwan bawak gi klinik. Biasalah 1st time, cuak lah. Walaupun dia OK je, perut tak kembung, menyusu macam biasa. Masa tu kat kampung. Bawak gi klinik doktor masukkan ubat berak. Hah kau...tak sempat sampai rumah, melambak dia membuang. Sampai tembus-tembus baju. Baju aku pun merasa sekali.

Bila browse kat forum, ada yang kata anak dia tak berak sampai 3 minggu. Fuyoo!!! Kalau aku dah tak keruan kot. Ni pun aku tak tau nak tunggu berapa lama. Paling lama 2 minggu kot. Tak berak gak, klinik lah kita ye Elma. Baik awak berak secara normal dik, tak yah nak paksa-paksa. Cukuplah nak lahirkan awak pun kena guna ubat, takkan berak pun nak kena ubat.

rileks je dia. tidur malam lena. bangun pagi tersengih-sengih macam biasa.

Memandangkan segalanya normal. Perut tak keras, menyusu masih seperti biasa dan dia kerap juga kentut. Aku anggap semuanya masih normal. Bila baby kentut tu tandanya usus dia dalam keadaan normal. Dia tak sembelitlah maksudnya tu. Mungkin ada kaitan dengan pemakanan aku. Minggu ni kurang makan sayur dan buah. Air masak banyaklah jugak. Mungkin...mungkin. So nak try lebihkan sayur ngan buah 2,3 hari ni. Harap-harap berak lah anak aku. Sementara tu aku buat lah juga urutan kaki ngan perut tu.

*dalam masa yg sama cuak je kalau tiba-tiba dia berak secara melimpah ruah

3 comments:

  1. beb, kawan aku pn anak die gini, lama tak berak.. doc ajar die guna sabun urut bontot anak die.. ke masukkan sabun sket... tp mmg lepas mask sabun tu, trs berak la budak tu

    ReplyDelete
  2. comelnya,,... teringin nak baby sendiri jugak ni,...

    ReplyDelete
  3. Iyer lar kalau dh jd parents ni semua merisaukan..so elma dah berak ke belum?

    ReplyDelete