04 June 2014

Kelahiran Elma Eiliyah

Dah 6minggu usia Elma. Masih jelas dan terbayang-bayang keadaan dalam labor room. Terbayang lagi muka doktor-doktor yang menyambut kelahiran Elma. Alhamdullilah keinginan untuk diurus oleh doktor perempuan ketika di labor room termakbul. Comel doktor-doktor siswazah tu. Teringat-ingat lagi camne aku genggam besi katil sekuat hati menahan sakit contraction sorang diri dalam bilik induction tu. Mustahil lah boleh lupa. Jangan kata 6 minggu, 6 tahun akan datang pun aku akan ingat.

Elma dilahirkan secara induced semasa genap kandungan 40 minggu. Erti kata lainnya, kelahiran yang dipaksa. Bukan natural labor. Tak merasa aku natural labor. Masa Eisya pun induced sebab dah 40minggu 10 hari pun dia tak nak keluar. Dalam kes Elma sebab aku ada kencing manis. Nak tak nak memang kena bersalin masa 40weeks, takut ada komplikasi lain. Aku redha je. Terima je apa doktor decided. Maka 17/4/14, menyerahlah diri ke PPUM. Ikutkan doktor suruh datang pukul 7am, tapi pukul 9 baru aku sampai PPUM. Yelah, nak uruskan Eisya dulu pagi tu. Sudahnya pukul 10 lebih baru masuk wad dan pukul 3pm baru doktor masukkan ubat dos pertama.

rutin setiap 2 jam. bacaan jantung baby semua okay. cuma kurang bergerak je, Elma dalam perut siang-siang memang kurang bergerak, dia aktif waktu malam

tersedia. menanti untuk dimasukkan 

makanan sedap terakhir aku sebelum melahirkan dan berpantang. nasi ayam. ikutkan aku minta ekwan belikan nasi campur lauk asam pedas, tapi lauk kat cafe PPUM dah habis, nasi ayam pun jadiklah.

Doktor kata takde bukaan lagi even 1cm. 2nd dos akan dimasukkan selepas 6 jam. Sepanjang petang tu aku tak rasa sakit langsung. Aku masih boleh ber'whatsapp sambil gelak-gelak. CTG pun ok je. Orang katil sebelah aku, tak sampai 2 jam masuk ubat dah kena tolak masuk labor room. Sedangkan dia anak pertama tu. Tinggal lah aku sorang-sorang dalam bilik tu menunggu rasa contraction menjengah tapi sampai ke sudah tak muncul. Malam tu aku tunggu doktor datang nak masuk ubat, tapi tak datang-datang. Nurse kata memang selalu doktor tak masukkan ubat mlm.

Aku tutup lampu dan cuba untuk tidur. Tapi tak berjaya. Sibuk main whatsapp ngan kawan-kawan. Tapi mengenangkan kemungkinan aku beranak pagi-pagi esok aku paksalah diri tidur. Dalam pukul 11 malam aku mula terasa sakit contraction. Tak kuat dan tak kerap. OK, aku dah siap sedia. Rasanya aku terlelap sekejap. Recharge tenaga skit. Pukul 12 lebih aku tersedar. Contraction dah makin kerap. Aku call Ekwan suruh dia datang hospital. Aku yakin aku beranak malam ni jugak. Aku picit button panggil nurse. Aku bagitau contraction dah 5minit sekali tapi tak kuat. Dia kata dia akan panggil doktor. Aku gi buang air, tengok darah melambak dalam toilet bowl. Maknanya aku turun darah dulu kali ni. Masa Eisya, pecah air ketuban dulu. Mulalah teringat kisah kawan-kawan yang kata kalau darah keluar dulu, jalan lambat bukak. Seram tetiba.

Keluar bilik air aku baring mengiring ke kiri atas katil. Contraction makin kuat. Kerut-kerut muka aku menahan sakit. Aku cuba praktikkan bernafas ikut hidung hembus ikut mulut. Tak pastilah berkesan ke tak, yang pasti contraction makin kuat. Aku call Ekwan, bagitau aku dah sakit sangat dan bleh beranak bila-bila je. Sambil menahan contraction aku minta maaf siap-siap. Aku cuba bertahan, layankan sakit contraction tu. Sambil tak henti-henti baca doa mudah bersalin tu. Tapi bila dah tak tahan sangat aku tekan lagi button. Nurse check jalan, dia kata baru 3cm. Aku mengharapkan akan dihantar ke labor room sebab aku macam dah boleh rasa kepala baby dah kat bawah. Tapi tak..nurse suruh tunggu doktor. Tak lama doktor datang pulak. Check still 3cm. Labor room disediakan tapi aku masih kat wad. Arrghhh, contraction makin menganas. Tak dapat nak bayang. Siapa dah merasa tahulah mcamana rasa dia. Sakit paling sakit dalam dunia.

Satu tahap aku dah tak boleh tahan. Bila contract je aku rasa nak teran sangat-sangat dah. Walaupun nurse dok kata 'jangan teran dulu puan, jalan tak bukak lagi nanti kepala baby bengkak' Aku rasa mcm nk lepuk je nurse tu. Mustahil kot nak tahan. Aku dah cuba, tak boleh. Aku tekan button lg. Tak mahu aku beranak kat wad. Nurse datang je aku kata 'saya rasa nak teran, tak bleh nak tahan dah' Terus dia tolak aku ke labor room. Ngan katil-katil wad dia tolak. Dan tak sudah-sudah suruh aku tahan jangan teran. 

Merengkot-rengkot aku atas katil mengawal nafas sepanjang perjalanan dari tingkat 5 ke tingkat 3. Bila contraction dalam lif, beriya aku tarik hembus nafas, tahan tak nak teran. Tak rela beranak dalam lif. Sampai tingkat 3, doktor smua dah menunggu sambil siapkan all equipments. Aku tukar katil. Naik katil kat labor room. Time tu lah nk pasang CTG, drip air kat tangan smua. Aku ni dah tak sabar nak meneran. Tapi doktor smua rileks je 'tahan puan..tahan..ni dah 2nd baby kan' chaiitt...macamlah derang tak tahu, hakikatnya klau dah rasa nak teran tu mustahillah nak tahan-tahan. So bila semua dah ready, dan doktor dah bagi green light, tak sabar aku nak teran. Tapi boleh lak takde contraction. Bila contraction datang je, aku amik nafas dalam-dalam dan push sepenuh hati. Habis je teran aku boleh rasa baby mluncur keluar. Alhamdullilah...urusan melahirkan kali ni sangat dipermudahkan. Syukur sangat. Rasa sangat beruntung dan dirahmati.

Bila doktor angkat baby dan tunjuk kat aku, memang terkejut. Sangat surprise. Bila doktor tanya 'anak apa puan?' Nasib aku tak terjawab 'baby boy' Nasib kali ni aku sedar dan nampak kemaluan baby. So jawablah 'baby girl' Tak sangka. Memang adik buat surprise hari Jumaat lah. Adik baby is girl!! Tak sangka. Terus aku teringat segala baju boy yang aku dah beli. Pertama kali aku pantang Elma, memang seiras Eisya masa dia lahir. Sah adik beradik, sama gen.

Doktor terus bawah Elma keluar dan uruskan aku yg masih terlantar. Doktor kuarkan uri dan check luka. Mula-mula derang kata tak perlu jahit tapi lastly jahit gak 1 jarum sebab katanya kalau tak jahit nanti aku rasa pedih. No bius sebab 1 jarum je kan. Sedut gas je. Perrghh punyalah syiok sedut gas tu. Rasa nak tertidur je. Tapi saja doktor tu ajak borak, tak bagi chance langsung aku nak lelap. Settle jahit doktor fill in details dlm system pastu bagi uri. Sempatlah aku minta air sikit nak minum. Ingatkan dapat Milo tapi air suam je ada katanya, jadiklah

Then nurse datang pakaikan pad tali. Terasa juga segan tapi redha je lah.

Bila nurse datang bawak Elma for breastfeed, berbunganya rasa hati. Dapat pegang, dakap, dapat cium dia. Syukur tak terhingga. Dan bila dia pandai hisap menyusu, lagilah aku girang. Bahagia rasa. Dia macam tak puas sebenarnya menyusu tapi terpaksa stop sebab aku nak kena pindah ke wad dah. Kita sambung kat wad ye adik.

Kenapalah nak kena tukar-tukar katil..mengesot-esot aku nak angkat badan. Ngan tangan nurse jadik tempat berpaut. Bila kuar labor room, doktor yang sambut Elma tadi tengah berlegar-legar kat kaunter, rileks je dia. Sempatlah aku senyum kat dia dan ucapkan terima kasih. Sampai kat wad aku rasa kebulur gile. Lapar macam tak makan seharian. Bekalan makanan semua dalam beg. Beg aku entah kat mana, pada Ekwan lah kot. Punyalah aku berharap Ekwan muncul segera. Tapi lepas 40min gak baru dia datang. Bila dia datang, gembiranya rasa dan terus 'yang, lapar' Hahaha..kebulur. Penat melawan contraction.

anugerah dan nikmat terindah yang diberi untuk kali kedua. 

Sementara Ekwan belikan aku roti, aku tatap dan breastfeed Elma puas-puas. Dah jadik mak beranak 2 aku. Bermulalah kembali kehidupan tanpa tidur yang mencukupi untuk aku. Tapi itulah keistimewaan menjadi ibu kan.. 

13 comments:

  1. pernah merasa mcm ko masa aku lahirkan anak sulung...perghh kontraksi tu teramatlah sakitt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sakit yang teramat sakit. kita yg dh merasa je paham kan
      tak terlupa kan, cuak pun iye time tunggu dia menjelma

      Delete
  2. mudahnya dayu..meluncur kuor sekali push je ye huhu...aku ritu byk kali gak push..susah sbb kepala Nazif besar hahaha..siap rasa cekang je kepala dia tu...tp lps kepala lepas je senang ahh huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. rezeki..dah ada laluan kan. tu yg mudah. elma pun kecik je

      Delete
  3. aku yg terkemut2 sakit baca kisah ko ni dayu hihi....

    ReplyDelete
  4. bab nak teran kat wad tu suspen... alhamdulillah dipermudahakan. congratz dayu =p

    ReplyDelete
  5. tahniah dayu..lama tak masuk sini tau2 dah beranak 2 ye

    ReplyDelete
  6. tahniah dayu..lepas ni ainul pulak. takut la pulak nk beranak :)

    ReplyDelete
  7. Mudahnyer dayu bersalin..rezeki dr allah kan..ngam2 masuk labour room terus bersakin..so baby keluar kul brp dayu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh, tak tulis eh kat entry elma lahir 2.23am..lahir dalam keheningan pagi
      nasib doktor tak mamai (:

      Delete
  8. huhuhu..kan kalau time contraction, meneran tu dpt menghilangkan sedikit *sikit je lah* rasa sakit yg maha hebat tu..
    tp time eisya dulu aku failed gak beb

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum kak dayu.. fuhhh pengalaman bersalin sangatlah tak dapat sheila lupakan ... teringat sangat sakit contraction tu. Allahuakbar. bila dapat tengok zuriat sendiri. Allahurabbi.. gembira campur bahagiaaa...

    ReplyDelete