30 June 2014

Bermulanya Ramadhan

Alhamdullilah, semalam berjaya berpuasa walaupun menyusu Elma. Dengan terlambat bangun sahur, sempat minum air masak segelas je. Dapat juga bertahan berpuasa hingga ke berbuka. Dalam hati masa subuh, dah terdetik 'ada aku makan tengahari ni kang'  Tapi dah badan mampu bertahan, teruskan je lah. Tapi punyalah haus tekak. Dahaga sungguh rasa. Iyelah, biasa setiap kali lepas menyusukan Elma mesti aku teguk air 2 cawan. Semalam, menahan je lah. Tengok Eisya minum vitagen pun terliur jadiknya.

Dulu masa Eisya, aku berjaya gak puasa walaupun menyusu Eisya. Tapi waktu tu Eisya dah gi nursery dan dah minum susu formula. Macam tak terasa sangat.

Dan semalam aku mula bottle feeding Elma semula. Nak ajar dia minum frozen EBM. Huhuhu..tetiba dia reject botol kau. Tu lah, lama sangat skip bottle feeding. Memang patut lah dia reject, dah sedap dapat susu direct dari nenen ibu kan. Ni kena hisap puting plastik harus dia tolak-tolak dengan lidah. Mengagau aku ajak Ekwan gi carik puting latex NUK. Berharap sangat dia akan terima NUK latex sepertimana Eisya dulu. Nasib kat USJ Taipan tu ada Fiffy Babystore. Senang, lepas ni terjah situ je.

Malam tadi aku dah thawed siap-siap 2 botol EBM. Guna stok bulan 4. 

Memang kebiasaannya Elma akan bangun dalam pukul 6am. So pagi tadi susukan dia dengan EBM guna puting NUK. Alhamdullilah, Elma memang good girl. Tak nak susahkan hati ibu dia. Dia terima dengan redha walau mulanya berkerut-kerut dahi dia. Tolak-tolak juga dengan lidah, tapi bila aku paksa, sumbat gak..dia hisaplah jugak. Habis lah jugak 2oz tu. Pagi ni bagi fresh EBM. Hari ni nak bottle feeding secara intensif. Direct feeding sekali je lah mungkin. Terpaksa..kalau tak nanti huru-hara. 

elma eiliyah, budak bambam..*gmbr penyeri entry, takde kaitan*

*raya nanti pun kenalah mengepam dan bottle feeding dia. biar dia tak confuse. naik raya je terus keje. hhmm, nak berakhir dah sesi menjadi suri rumah aku

1 comment:

  1. bagusnyer elma nak minum guna botol..sama dgn alynn naik keje lepas raya..

    tp baby alynn taknak botol lagik..so raya nanti mmg kena konsisten bg botol susu..

    ReplyDelete