02 June 2014

Kali Kedua

Aku memang berazam dan pasang niat, semenjak Elma dalam kandungan lagi. Aku nak susukan dia dengan susu badan sepenuhnya. Selagi mampu. Tak mahu mengalah. Aku yakin badan aku akan merasa sekali lagi keajaiban yang Allah berikan kepada setiap Wanita. Alhamdullilah, di awal kelahiran Elma, susu dah ada. Walaupun tak lancar, tak banyak..cukup untuk mengenyangkan Elma dan tak buat dia merengek. Bila dia boleh tidur lena setiap kali lepas menyusu aku assume, dia dapat susu yang cukup dan kenyang. Takdelah aku gelabah nak bancuh susu tepung.

Liang susu aku memang macam tersumbat minggu pertama tu. Kalau pam time bengkak memang tak keluar langsung. Time Elma hisap pun sakit, terkepit-kepit aku menahan. Tapi bila Elma terus menyusu, alhamdullilah smua menjadi normal. Susu pun semakin banyak. Selalu Elma tersedak bila susu memancut. Kerap jugak bengkak sebab Elma jenis yang tak kuat menyusu dan every feeding dia hisap sikit je. Tapi time tu tak pulak aku terasa nk mengepam sedangkan pump dah terpasang tepi katil.

Kali ni aku memang betul-betul bersedia untuk menyusu badan. Tak macam kali pertama dulu. Nak bagi anak susu badan tapi satu apa tak prepare. Ilmu lagilah takde. Cukup bertuah Eisya dapat merasa susu badan sepenuhnya sampai 2 bulan. So time Elma ni aku bersedia dari segala segi. Insya Allah, semoga niat dan harapan aku ni dimakbulkan.

Badan aku bukan jenis yang susunya melimpah ruah, sekadar cukup makan je. Aku hanya mampu bekalkan 8oz je untuk Eisya setiap hari dulu. Untuk 2 kali feeding je. Selebihnya dia minum susu tepung. Silap aku jugak. Usaha pun tak seberapa. Aku takde pun amik apa-apa supplement nak menambah susu. Minum air masak pun kurang. Minum ais. Manalah susu tak sikit. Cuma sebab rajin mengepam, susu maintain lah. Tapi aku tetap syukur, dalam sikit-sikit susu aku tetap dapat bagi Eisya susu badan sampau dia setahun lebih.

Belajar dari pengalaman lepas, kali ni aku mula ambil supplement dari awal. Didik diri minum air masak banyak-banyak dan secara konsisten *yg ni masih kurang berjaya* Setiap kali breakfast amik ESP Shaklee. Pastu minum barli, tak pun air rebusan longan kering ngan kurma merah. Dan aku dah mula mengepam dari sekarang. Ni yang paling penting ni, so bila masuk kerja nanti dah ada stock, tak lah baru mengelupur nak buat stock.

Baru 3 hari aku start mengepam. Agak lewat, Elma dah 6 minggu. Takpe, better late than never kan *chewah...pujuk diri ni namanya* Hasil agak kurang. Sekali pam dapatlah 2oz. Tu dua belah tu. Hhmm..mungkin sebab Elma pun menyusu direct. Takpe, aku tetap percaya susu badan ni terhasil mengikut demand. Aku akan tetap mengepam walau hasilnya cuma 1oz. InsyaAllah, nanti makin lama makin banyaklah susu yang berjaya aku perah.

Aku masih mengunakan Spectra 3 ni. Selamat kembali berkhidmat wahai breast pump. Alhamdullilah, masih berfungsi dengan baik walau dah hampir 3 tahun tak digunakan. Dulu aku pakai single pump je. Kali ni aku beli breast shield set, dgn harapan bila double pump banyaklah susu yang berjaya diperah.

Insya Allah Elma, ada rezeki untuk awak menyusu dengan susu ibu. Moga-moga makin bertambahlah susu ibu. Ibu akan pastika ibu trajin mengepam.

*nampak gaya usaha aku amik pelbagai milk booster menunjukkan hasil. sebelum ni nak dapat 2oz pun susah, tapi lepas minum air longan ngan kurma merah, merasalah gak dapat 3oz sekali pam. alhamdullilah, syukur sangat, gembira bukan main aku.

4 comments:

  1. chayok2... insyaallah ada rezeki kali ni.

    ReplyDelete
  2. alhmdlh. smgt kena kental. kita pun pki spectra3. mmg heavy duty 5thn dh pakai :-) good luck dayu

    ReplyDelete
  3. power pumping [un banyak membantu. buat seminggu sekali mmg bantu banyakkan susu

    ReplyDelete
  4. Teruskan usaha dayu..sama lar dgn alin masih berusaha..dayu menyusukan eisya sampai setahun lebih seronoknyer..si adik sure berjaya in sha allah

    ReplyDelete