13 June 2014

Surirumah katanya

Sementara pegang jawatan Suri Rumah sepenuh masa ni, sementara ada masa dari pagi hingga malam kat rumah. 24 jam kat rumah, aku ada masa yang sangat panjang. Tapi macam tak panjang mana pun, tup tup dah pukul 12. Sangat cepat masa berlalu okay kalau duduk rumah, rasanya kalau kat opis takdelah cepat sangat macam ni. Nak tunggu lunch tu, berkali-kali gak aku tengok jam. Duduk rumah ' eh, dah zohor' 

Setiap hari, kehidupan aku bermula jam 6am. Kejut Ekwan gi keje, siapkan Eisya. Layan ragam dia pagi-pagi hari, dengan tak nak mandi, merengek tak nak gi school. Macam-macam..pukul 7 derang keluar rumah, aku hadap Elma pulak. Nasib Elma jenis yang senang jaga, lepas mandi dia tidur semula. Sementara dia tidur lah aku berkejar-kejar mandi, sarapan. Sambil-sambil tu campak baju dalam mesin.. lepas breakfast terus prepare untuk masak lunch. Kena manfaatkan segala masa yang ada sementara Elma tidur.

Memang takdelah nak golek-golek join Elma tidur, walaupun mata memang nak katup sebenarnya. 

Ada je keje nak buat. Ja ik perempuan ni mata bukan boleh tengok rumah sepah-sepah,kalau time keje dulu bolehlah buat tak nampak je sebab memang tak sempat sangat nak mengemas. Ni ada masa ni, rajinlah aku vacuum rumah hampir setiap hari. Yelah, ada Elma kan, tak nak lah rumah berhabuk, lantai kotor semua. Ni pun aku hangin je tengok tangan ngan kaki dia ada bekas kena gigit semut/nyamuk. Terus capai vacuum ngan mop. Puas hati okay tengok lantai berkilat.

Dan lagi satu yang best, boleh main masak-masak dengan tenang. Boleh buat minum petang. Laki ngan anak balik, ada je minum petang untuk derang. Bahagia memang bahagia, tapi sebulan 2 bolehlah kot. Lama-lama aku tak boleh rasanya, sebab aku pasti bosan. Ni pun tak menyabar tunggu weekend, macam-macam aku plan, macamkan Ekwan ada masa nak melayan. Takpe, tak dapat lama sekejap pun jadiklah. Asalkan aku keluar dari rumah ni. Bawak aku gi shopping grocery pun cukup. 

*duduk rumah pun duit laju je keluar, ada je barang sampai..huhuhu
*cuti tinggal sebulan lebih je lagi. nikmati puas-puas

1 comment:

  1. betul tu dayu, mcm sama je situasi kita huhu. duk rmh pun duit laju je keluar.

    ReplyDelete