27 January 2012

Menu Diet: Ayam Kukus Bersayur

Program pengurangan lemak dibadan masih gigih diteruskan. Baru 2 hari apa, tak kan nak stop. Main-main namanya tu. Jadik bahan jenaka je kang. Hari pertama hanya bersalad. Hari ke-2, ingatkan nak bersup sahaja. Tapi mengenangkan perut anak dan suami yang masih berkeinginan nasi. Kenalah juga aku masak sesuatu yang sesuai untuk smua perut. Untuk aku, nasi semestinya tidak. Jawabnya makan lauk je lah.

Bahan pengisian perut kami anak beranak malam tadi.

Ayam yang dikukus bersama sayur-sayuran

Eisya kata 'dappp.. lagi' Suka hati ibu dia. Satu mangkuk habis sekali santap je. Punyalah aku niat nak bawak untuk lunch hari ni pulak, tapi habis licin laki aku keje kan. Tapi bagus lah jugak, tak membazir. Nasi pun habis. Senang keje aku. Memang akan repeat lagi sekali ni. Mudah dan lazat untuk diratah. Sehat pun iye. Kukus kan. Resipi?? Okay, marilah aku kongsikan resipi yang aku temui di alam maya ni. Sorrylah, tak ingat dah tempat asal resepi ni aku temui. 

Ayam Kukus Bersayur

Bahan-bahan yang perlu ada:
  • isi ayam di potong kecil (ikut suka la nak letak banyak mana, aku guna 1/4 ayam)
  • halia dihiris halus
  • bawang putih 6,7 ulas
  • 1/3 cawan sos tiram
  • 1/2 cawan air panas
  • sayur-sayuran: brokoli, cauliflower, carrot
Cara memasak: (yang sangat mudah)
  1. Tumis halia dan bawang putih  dengan sedikit minyak. Bila dah naik bau, masukkan bancuhan sos tiram dan air panas. Masak sampai mendidih.
  2. Bila dah mendidih, asingkan sedikit kuah tumisan tadi. Kemudan masukkan ayam ke dalam baki kuah, dan gaul rata. Kemudian tutup api.
  3. Kemudian tuang tuah ke dalam bekas yang sesuai (kalau ada caserole correlle mmg best) untuk dikukus. Susun carrot dan kukus 10min
  4. Lepas tu masukkan pulak cauliflower, kukus lagi 5 min. Pastu brokoli pula, curahlan lebihan ramuan bawang dan sos tiram ke atas brokoli. Kukus lagi 5 min.
  5. Siap dan boleh hidang. Sedap

Patutnya masak guna periuk kukus, tapi aku malas nak kuarkan periuk kukus. Nak guna electric steamer pun malas. Malas nak membasuh segala part dia nanti. Sudahnya aku guna microwave je. Hahaha..senang keje achik. Achik memang suka segala benda yang memudahkan. Kalau guna microwave, boleh kurangkan sikit timing mengukus tu rasanya, lagi-lagi kalau guna high temperature. Nanti sayur terlebih masak.

Malam ni boleh cuba Sup Brokoli, untuk breakfast esok. (:

5 comments:

  1. sedapp nye
    aku pn suke kalo lauk ayam pastu letak sos tiram

    ReplyDelete
  2. Aip, jangan guna microwave...huhuhu.. :P

    Nway, nak try masak untuk husna besok. Thanks dayu!!

    ReplyDelete
  3. salam dayu..ingat nurul lagi tka. jemputla ke blog baru kita..

    kita pun dalam proses on diet ni..nak amik la resepi ni.:)

    ReplyDelete
  4. Salam...klu guna microwave nk stim mcm mane ye???

    ReplyDelete