19 July 2011

Lembu New Zealand

masih lagi berkisar hal di Sabah. layan je lah. kalau muak, buat-buat tak nampak je entry ni. tq

Desa Cattle, Mesilau, Sabah

Tapi macam kat New Zealand. Nak ke Mesilau ni, sila tanya jalan dari orang tempatan terlebih dahulu (kalau tak sempat nak google) Dia macam ke dalam sikit. Jalan nak masuk ke ladang ni pun tak berapa nak elok. Lori asyik keluar masuk mungkin.

Masa terbaik untuk datang ke ladang lembu ni adalah pukul 3 ptg. Masa ni derang perah susu. Kitaorang sampai dalam pukul 1, lembu-lembu smua baru lepas makan. Tengah beratur nak masuk kandang. Ikut belakang lembu-lembu sekalian. Nasib baik tingkap bertutup, kalau tak memang hirup udara 'nyaman' sungguh.


lembu-lembu sekalian. besar-besar belaka mereka ni


hajat hati nak gi turun tunggang lembu tapi tak dapat keizinan. amik gambar dari kejauhan pun jadiklah. asal jangan kempunan


apalah Cha, datang ladang lembu minum ribena. ibu bagi susu segar dari ladang tak mahu


segar dari ladang. RM 2.70 sekotak
-bila tengok lembu-lembu ni aku macam tak yakin nak minum yang kaler putih punya. tu suruh Ekwan beli yang perasa coklat. tapi sedap, tak cukup sekotak-


nak bergambar dengan lembu tak dapat, tepi pagar pun jadik lah


sejuk je angin kat sini kan Cha.


Sedikit nota:
Aku cadangkan, adalah lebih sesuai kalau bermalam satu hari di Kundasang. Tak penat nak patah balik ke Kota Kinabalu. Jauh babe, hampir 3 jam perjalanan. Penat. Nanti malam melepek je kejenya. Dah buang masa di sana. Lagipun kalau bermalam, esok pagi boleh tengok matahari terbit. Pastu petang-petang Kundasang berkabus. Seronok. Bleh peluk-peluk anak beranak.

Kalau bermalam, boleh lah jalan jauh sikit. Boleh gi Ladang Teh Sabah ngan Poring Hot Spring

*aku memang wajib pergi lagi ni. bila AA promo?

8 comments:

  1. aku pun xhabis explore kk. mmg kena pi lagi. jom.

    ReplyDelete
  2. Dayu
    kitorang yg every year balik sabah pun x pernah sampai lagi ke ladang lembu ni
    memang besar2 belaka mereka ni kan
    wajib pergi bawak alia
    jom jom. pergi lagi. bole singgah rumah makan seafood. nyum nyum. :)

    ReplyDelete
  3. gmbar tepi pagar tu
    yg depan skali mcm reen, hehe

    ReplyDelete
  4. terbaeekk dr ladang la dayu,,,awat x beli susu segar tu byk2 sket, leh sedekah kat kwn2 cam aku ni...hhuhhuu..
    btw, btol2 segar ke susu tu?rase die mcm mane eik?totally difference x dgn susu segar yg jual kat super market tu?tibe aku teruja sungguh!huh!

    ReplyDelete
  5. hahaha ape kes aku kene pulak na? terkejut aku tengok komen ade name aku pulak ape kes. hahahaha

    aku dapat tau tempat neh lawa dari blog hidd. lawa gile ek. rase nak pegi ah nanti. nanti tu bile? hehehe

    ReplyDelete
  6. dayu overall kos pegi sana brape eik???

    ReplyDelete
  7. waaaaaaaaaaaaa ruginye tak naik kundasang aritu...

    ReplyDelete
  8. lawak la na...tak pasal2 reen jadi mangsa

    ReplyDelete