22 November 2010

khidmat masyarakat : kita mampu membuat perubahan

Hati aku memang mudah tersentuh bila melibatkan hal-hal berkaitan orang-orang tua yang terabai, terbiar, tak dihiraukan oleh anak-anak. Dan satu hal lagi yang mampu buat air mata aku meleleh bila melihat kanak-kanak yang menderita. Menderita sebab sakit yang memang Tuhan dah bagi semenjak lahir, dan aku akan lebih sayu bila melihat derang menderita kesakitan sebab dianiaya. Menahan sengsara sebab didera. Tak kira lah mental atau fizikal.

Jun yang lepas, bila kes adik Syafiah Humaira yang disepak, diterajang, dipijak umpama bola sampai menemui ajal kecoh diperkatakan. Aku memang sedih. Dalam hati aku menyumpah seranah pembunuh dia. Apa kesalahan budak si kecil tu yang sampai dibelasah sebegitu rupa? Mana hak Pia?? Dia baru berasa hidup 3 tahun. Belum puas dia nak merasa nikmat sebagai kanak-kanak, dia temui ajal di kaki kekasih emak dia sendiri. Dan aku jadi makin sedih bila mengenangkan bagaimana emak Pia boleh lepaskan tanggungjawab menjaga Pia kepada kekasih dia. Macamana dia boleh percaya yang lelaki tu boleh diharapkan untuk menjaga keselamatan dan kebajikan anak dia? Sesungguhnya aku memang pelik.

Dan aku akan jadi makin sayu, makin tak percaya bila yang mendera, yang memukul sampai patah tulang semua tu adalah ibu bapa kandung kanak-kanak tu sendiri. Mana hilang rasional derang? Orang pukul kucing pun aku marah, inikan pulak kau pukul anak manusia.

Aku memang benci keganasan. Lagi-lagi kat kanak-kanak. Sape yang tidak kan.. Oleh yang demikian, sebagai tanda sokongan, daftar lah di kempen 'Raise your Hand, Stop Child Abuse' yang dianjurkan oleh UNICEF Malaysia.


Dan sama-sama lah kita tambah pengetahuan mengenai penderaan ni. Dan paling penting, ketahuilah apa sumbangan yang boleh kita lakukan bagi menyelamatkan dan memberhentikan penderaan kanak-kanak. Selama ni aku memang pantang kalau dengar budak menangis tak berhenti-henti. Lepas tu, dengar pulak suara mak atau ayah dia terjerit-jerit marah anak. Memang gaya perempuan paling kecoh, rasa nak je pergi ketuk pintu rumah orang tu tengok apa yang terjadi. Tapi tak cukup berani. Takut dikata penyibuk tak kena tempat. Tapi sekarang aku dah tahu apa yang aku boleh buat. Lepas ni dail 15999 je.

Dan sebagai tanda sokongan, reka lah tangan yang mampu mencipta perubahan. Biar tak besar, tapi mampu memberi kesan.

Ye, Setiap kanak-kanak miliki HAK untuk disayangi dan dilindungi.

Setiap orang membuat kesalahan. Tapi kenapa bila kanak-kanak ni 'tak mendengar kata' mereka dihukum sesuka hati. Jangan sebab mereka tak berdaya nak melawan, hilang terus simpati. Children are not for hitting!! Mereka dilahirkan dengan hak untuk membesar dengan selamat tanpa sebarang ancaman bahaya, dan pasti bukan untuk diabai dan dianiaya. Apa yang mereka perlukan kasih sayang dan tunjuk ajar.

Marilah sama-sama kita melindungi pewaris masa hadapan ini. Berikan mereka HAK mereka.

*kenapa ada yang sanggup nak sepak, terajang, baling budak kat dinding hah?? aku nak lempang pun belum tentu sanggup

No comments:

Post a Comment