10 November 2010

#3 Apalah erti hidup tanpa kawan

Sudah cabaran ke-3..

Day 03- A picture of you and your friends.

Kawan saya ye?? Okay, kita mulakan dengan mereka-mereka ini. Berkawan dari zaman anak dara sunti yang masing-masing sedang berjuang meneruskan hidup di UiTM hingga kini ada yang dah beranak 2. Seronok berkawan dengan mereka semua ni. Walau kini jarang berjumpa, bila sekali bertemu, Ekwan selalu kata 'bila dah jumpa kawam-kawan dia, ketawa tak hingat dunia' Nak buat camne, macam sgt seiya dan sekata bila dah start borak.

Lagi-lagi kalau dah mula mengata *oopppsss*

Teringat aku hari-hari terakhir kita kat kolej lepas diploma. Konon berparti, masing-masing mekap dah mcm apa dah. Sepesen je lak tu. Biru je mata masing-masing. Pastu akak senior dtg ketuk bilik. Pucat masing-masing. Tapi lepas tu lupa diri balik. Dan aku paling tak bleh lupa kisah tikam belakang paling hebat kita hadapi. Memang sampai sekarang aku tak maafkan budak tu. Biarlah org kata tak baik berdendam tapi aku tak peduli.

Apa pun we had survived!!

Aku tak sabar nak tunggu semua memegang status 'married' Cepat la weehhh.. Lepas ni kita bleh buat another session, masing-masing kelek anak.


Dan bila dah masuk kehidupan di pejabat. Seperti kelaziman, mesti ada kawan di pejabat. Tapi hakikatnya, dari zama UiTM dah kenal. Sefakulti. Tapi dulu masing-masing sombong. Sekelas pun tegur-tegur gitu je. Yelah, kau adalah group kau, aku lak ngan member-member aku. Kita tak lebih dari rakan sefakulti, selab dan sekelas.

Tapi dah memang jodoh kita agaknya. Kita ditemukan semula. Di kala sama-sama nak mula hidup sebagai pekerja di bandar Kuala Lumpur ni. Dulu aku tak terfikir akan merantau. Ingat cukup la belajar jauh dari keluarga. Bila tiba masa mencari duit, nak carik kat Johor. Tapi Kuala Lumpur jugak akhirnya. Nak mulakan hidup bukan senang. Dengan duit cukup-cukup makan, sama-samalah kita menyewa di kawasan yang kos kehidupannya sgt tinggi. Tapi nak buat camne. Kita takde kete lagi, kenalah carik rumah yang dekat dengan LRT.

Dah lah 3 bulan tak dpt gaji..

Susah senang kita kongsi sama-sama. Master bedroom share 3 org, no hal. Ekwan kata kitaengineer kedekut sebab umah kita takde Astro, ada kita kesah?

zaman anak dara kita. eehh..korang je anak dara, Eisya dah dalam perut dah waktu ni. tp skrg korang pun dah bertukar status. tahun depan kita amik gmbar anak-anak kita eh.. Eisya captain, arah anak-anak korang beratur ... hahahaha..

aku saje suruh korang buat aksi mcm ni. baru meletops nak tunjuk kat anak-anak nanti

Ye, kita mungkin boleh hidup tanpa kawan. Tapi hidup yang mcm mana? Memang ada family, tapi ada masa kita perlukan orang luar yang takde kaitan dengan kita, tapi cukup kita percaya untuk mewarnai hidup kita. Betul tak?

*yelah, aku dah langgar syarat. dia kata 'a picture' tp aku dah tempek 4 pictures. tapi oklah ni. seperti dulu aku kata project juta-juta bleh ada EOT, apa salah kalau kali ni ada V.O.. tak salah kan -matilah guna term construction dlm entry-

3 comments:

  1. kesimpulannya...kawan itu memang penting.
    tp pas ada anak nie,cam family 1st lah kan ;)

    ReplyDelete
  2. betul dayu...masa kat kampus...tegur sapa pun idak..tp bila masuk zaman keje...jadi housemate dan ofismate ag....hahahah...errr...asal ada gambar ciah dan cerin ajer?aku?huhuhuhu...taknak kawannnnnnnnnn(ngada sungguh mama balqis ni!)

    ReplyDelete
  3. alah zek..jap..jap
    aku selongkar balik laptop carik gmbar kita eh..
    kalau ko ada bagi kat aku
    aku upload segera

    ReplyDelete