02 May 2011

Apam Merekah Mekar : dayu dah gian buat apam

Minggu ni dah 3 kali aku buat apam.

Hahaha, iye.. itu gian namanya. Tapi aku menang gitu. Kalau dah start masak something. Aku akan ulang berkali-kali. Ekwan pun dah lali, dah redha serta siap sediakan tekak dia. Bukan apa, disambil menghabiskan bahan-bahan sedia ada. Ini adalah bagi menaiktarafkan kualiti bahan masakan tersebut. Kalau tak terus buat, nanti lupa.

Kali ni aku cuba buat Apam Mekar pula. Apam merekah.

Resipi lebih kurang resipi Apam Polkadot, tapi yang ini ditambah aiskrim soda. Memang lembut gilerlah hasilnya. Gebu sungguh. Tak macam polkadot, dia tak selembut ni. Dan membaca komen-komen dari mereka yang pernah mencuba resipi ni sebelum ni, katanya something apam ni tak merekah walaupun resipi yang sama dicuba. Maka bila hasil apam kukusan merekah, kembang mekar. Aku sungguh gembira!! Terus jerit panggil Ekwan suruh tengok dan rasa.

Apam Mekar pertama ku (:


Hasil kukusan yang membanggakan diri sendiri ini disajikan kepada rakan-rakan sepejabat sempena jamuan persaraan seorang pakcik. Alhamdullilah, tidak menerima kritikan. Lain kali boleh buat lagi. Hehehe... Aku memang suka lah buat benda-benda yang menyenangkan keje dan menyelerakan. Seronok.

Lepas ni nak cuba buat kuih puteri ayu pulak lah.

Dan nak kumpul duit, nak beli mixer power skit. Barulah lagi berkobar-kobar semangat nak mengasah bakat. Ohhh, mau oven berkuasa tinggi juga. Anyone??

*duit nuffnang tu macam seronok gak kalau beli mixer

11 comments:

  1. walllaaaaa! pasni wat kek ke cookies ke,btau la,ngn muka x malu mas dtg..hahahah..

    cayalah dayu! cha,blaja dari mak ye.. ;)

    ReplyDelete
  2. dayu, sgt menyelerakan ok.. jgn sampai aku pun nak buat laa.. tp, pengukus aku kecik la. elektrik! mesti berjam2 nak abis kukus. huhu..

    anyway, like d idea of having a powerful mixer!! lucky u ada side income from nuffnag. me want it too!!! huhuhu..

    ReplyDelete
  3. geram plak tgk apam tu.. cantik gebu2. hehe.

    ReplyDelete
  4. wow..mmg gue solute sama lu la dayu..
    terbaeekk la apam merekah ko,
    bgus2...next event SnB bleh la ko volunteer wat apam, tp nk apam oreo with blueberry k?wakakkaa....
    ..
    btw, aku suke kuih puteri ayu tu,,ko belajar la cepat,..hihiih...

    ReplyDelete
  5. eh...mcm mana nk buat ni??sapa resepi ke cam apam polkadot tuh??nk try la..

    ReplyDelete
  6. woooow dayu kalau au buat sure x mejadi....hahaha bakat terhad buat kek lapis sajo hehehehe .... buat macaroon kos murah gile tp org jual mahal nk mmpus...tappppppppppppppi aku dh tau y...sbb sggg ssh nak buat lg sssh dr kek lapis huhu....

    dayu apa lagiii bile nk jemput dtg rummmah ni makan2!!!

    ReplyDelete
  7. wah dayu....dah buleh jadik chef dah ni...hhhee...

    ReplyDelete
  8. wahh....apam tu tomei tomei sgt...

    kuih puteri ayu sedap...meh sini recipe... :)

    ReplyDelete
  9. wah. wah.. rajinnyerrr....
    mesti sedapp.. tgk pun dah tau.. hehe

    ReplyDelete
  10. caya la dayu..afni gak tak buat2 lagi. jadi pekasam da segala coklat bar, tepung bagai..ish ish

    ReplyDelete
  11. Sy pun baru je buat :) tapi xmerekah.. mayb xletak aiskrim soda.. pasni nak try lagi.. Sy pun gian wat apam gak, hehehe.. Last week buat apam polka dot

    ReplyDelete